Полетя първият „отпечатан“ самолет в света

Лазерното синтероване обещава революция във въздухоплаването

по статията работи: Георги Георгиев | 30.07.2011 | 10:28

Инженери от университета в Саутхамптън са проектирали и построили първия в света "отпечатан" летателен апарат, създаден по технологията на лазерното ЗD синтероване, съобщават от учебното заведение.

Самолетът, носещ кодовото название SULSA (Southampton University Laser Sintered Aircraft), представлява безпилотно въздухоплавателно средство (UAV), чиято цялостна структура е била отпечатана по метода на синтеросването – процес на слепването на прахови частици в една обща маса при висока температура, генерирана в случая от лазер.

С тази технология са изградени всички основни елементи на самолета, в това число крилата, вградените плоскости за контрол на полета (елероните и опашната перка) и дори люковете за достъп до вътрешността му. Всеки един от тях е бил направен слой по слой от лазерна машина за синтероване, която произвежда пластмасови или метални обекти.

Голямо предимство на новата технология е, че при сглобяването на апарата не се използват никакви скоби за прихващане на елементите. Цялата екипировка била прикрепвана към корпуса на самолета благодарение на техниката за захващането им без допълнителни крепежни елементи (snap fit). Така целият самолет може да бъде сглобен буквално за минути без да са нужни иначе основни инструменти.

Самолетът се захранва с електричество, което му осигурява максимално тих полет със скорост до 160 км/час. Машината е с разпереност на крилата от 2 м и е екипирана с миниатюрен автопилот, разработен от д-р Мат Бенет, един от членовете на екипа.

В бъдеще технологията на лазерния синтеринг ще позволи на дизайнерите да създадат форми и структури, чиито техники за производство по принцип са скъпи.

Технологията позволява създаването и на сложни въздухоплавателни средства, които могат да изминат пътя от чертожната дъска до първия си полет буквално за дни. За сравнение конвенционалните материали и техники като например композитните материали отнемат месеци на производство, а всяка промяна в дизайна на самолетите води до значителни допълнители разходи – проблеми, което бива избегнато при новата технология.

Изследователите се надяват тяхната работа да възроди гениални идеи за въздухоплавателни средства, които са били развивани в миналото, но тяхното реализиране на практика се оказвало изключително трудно и скъпо с конвенционални средства.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас
  • 18:30 Още от деня коментарно предаване
  • 19:00 Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 История.bg
  • 22:00 Страсти в Тоскана 4 тв филм /15...
  • 23:00 По света и у нас
  • Сега "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Кой да знае?" - куиз шоу с водещ...
  • 21:30 "Колко ми даваш?" - забавно куиз...
  • 22:30 "От местопрестъплението: Маями" -...
  • 23:30 bTV Новините - късна емисия
  • 00:00 ПРЕМИЕРА: "Дом, Ужас, Холокост,...
  • 01:00 "Свръхестествени имоти" - сериал,...
  • Сега "Сделка или не" - телевизионна игра
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Черешката на тортата" (нов...
  • 21:30 "Хавай 5-0" - сериал, сезон 10
  • 22:30 Новините на NOVA
  • 23:00 "ФБР" - сериал, сезон 3
  • 00:00 "Частни детективи" - сериал, сезон 2
  • 01:00 "Черният списък" - сериал, сезон 7
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.