Със сигурност на всички пътуващи и посещаващи музейни експозиции и изложби им се е случвало на места да срещат забрани за фотографиране в сградата на дадена културна институция.
Всички сме използвали образа на японския турист за клише, когато се говори за пристрастеност към снимките по време на екскурзия, но всъщност почти всеки турист обича да снима – факт.
За туристите във Франция обаче снимките в музеи и галерии скоро може да се окажат само мираж.
В страната наскоро се разрази истинска дискусия по темата, като противниците на идеята за снимане навсякъде остро изложиха своите възгледи.
По време на среща на Френската федерация на приятелите на музеите бяха обсъдени първите категорични стъпки в тази посока, взети от музея Орсе. Там вече е напълно забранена употребата на фотоапарати, съобщава агенция АМА.
Изследователи, университетски преподаватели и най-вече туристи са против.
Федерацията обединява малко над 150 хил. души във Франция – меценати, художници и други хора, професионално занимаващи се с изкуство, любители на изкуството. В световен мащаб аналогичната глобална федерация има около 1,5 млн. членове.
Тази организация гласува с единодушие предложение за вдигане на забраната за снимане.
Представени са няколко основни аргумента: снимката на произведение на изкуството позволява неговото показване и на други хора; при снимане без светкавица не се застрашава качеството на произведенията; фотографиите имат образователна роля и освен това са със сантиментална стойност за посетилите музея или галерията.
Най-важният аргумент според федерацията е юридически: не можем да забраняваме на гражданите да снимат произведения, принадлежащи на обществото.
От музея Орсе обаче подчертават, че сред милионите посетители в сградата му всяка година има голяма част, които не се съобразяват с изискването при снимки да не се използва светкавица, а това с времето уврежда картините.
На предложението да се въведе частична забрана – да могат да бъдат снимани само някои произведения, които не са застрашени при честа силна светлина – се отхвърля, тъй като контролът би бил изключително сложен.
Освен това стои и въпросът с неизтеклите авторски права за някои съвременни артефакти. Според закона снимките за лична употреба са разрешени, но такива често попадат в публичното пространство.
Дотук гледните точки са ясни, но всъщност дебатът в света на изкуството тепърва започва.