Студенти в САЩ ще изучават документалния филм "В търсене на Списаревски" на Адела Пеева, който е в конкурса на 20-ия Фестивал на българското документално и анимационно кино "Златен ритон" в Пловдив, съобщава БТА.
Американският професор историк, от когото режисьорката за първи път чула за саможертвата на летеца Димитър Списаревски при бомбардировките над София през Втората Световна война, й поискал филма за курс по историография, който ще води в Ню Орлиънс.
Интерес към продукцията проявил и синът му, ръководител на Катедрата по кино в Джорджтаун, разказа Адела Пеева днес на пресконференция.
За нея филмът наистина е историография, но е и много емоционален - заради вложените при работата емоции и заради възприемането му от публиката.
Прожекциите са при пълни салони - и тук на фестивала, и в София, и в Добрич, където се показва сега.
Има голям интерес от страната, но за съжаление няма кина, коментира Пеева. Тя благодари на столичните салони, които дават екран за документални филми - Дома на киното, Евросинема и кино "Одеон", където "В търсене на Списаревски" може да се види.
Гротескната сцена на срещата между Списаревски (в изпълнение на актьора Иван Юруков) и Боян Расате, в която бившият лидер на БНС се разплаква и не знае какво да попита пилота, отново ни напомня тъжния факт, че ужасно много искаме да имаме герои, отбеляза режисьорката.
По думите й епизодът дошъл от само себе си. Тя имала много възстановки с Иван Юруков, искала да прави и 3D анимация, но нямала средства. В някакъв момент усетила, че филмът тръгва в друга посока и се доверила на интуицията си - оставила се той да я води.
Исках да правя филм за герой, но не стана. Хората обаче са впечатлени от светлия образ, с всичките му човешки качества, отбеляза Адела Пеева.
Нейният съпруг и продуцент Слободан Милованович посочи, че работата е била много трудна, тъй като няма никакви документи за Списаревски и е трябвало да се разчита на разкази на хора - негови близки, познати, съпричастни към темата, експерти и т.н.
Според Милованович "В търсене на Списаревски" е предупреждение за опасността от засилване на национализма.
Да не се правим на пророци, но филмите на Адела Пеева някак предвиждат бъдещи явления, предупреждават за тях. Темата за национализма прозираше в думите на един от участниците в "Чия е тази песен", а сега вече е проблем.
Така беше и по-рано с "В името на спорта" - за захвърлянето на състезатели от държавата, след като са били употребени. Години по-късно много от тези спортисти се превърнаха в т. нар. мутри, каза продуцентът.