Здравко Григоров и Ангел Хаджийски решават да основат сдружение "Позор” през 2008 година, след като известно време са били колеги в емблематичния "Дом на киното”. Сега, четири години по-късно, те са известни като хората, които селектират и ни показват най-добрите независими продукции от цял свят.
Техни са фестивалите "Късо съединение”, "Сатори в утрото на есента” и радващият се на изключителен зрителски интерес форум "Цветята на Корана”, посветен на най-доброто от киното на Близкия Изток и Африка.
Откриването на настоящото му издание бе и поводът да се срещнем с тях. Какво ми споделиха те за тазгодишната филмова селекция, за разликите между комерсиалното и независимото кино и настроенията на българската публика, може да научите още сега...
В момента тече фестивалът "Цветята на Корана". Какво ново ще предложи на публиката тази година?
– Тази година за първи път наистина имахме възможност да направим селекция на филмите. Ще дадем пример само с иранските заглавия – ние разполагахме с повече от 30 филма, от които в програмата са включени 6. За първи път представяме иранска комедия – "Моля, не ни безпокойте”. С този филм беше открит тазгодишният фестивал и публиката го прие изключително добре.
В програмата присъства акцент върху Истанбул, който включва премиера на филмите "Пресечна точка: Истанбул”, "Истории от Бейоглу” и "Истанбул на пълна скорост”, изложбата на Катя Табакова "Визуални цитати – Истанбул” и премиера на романа на Айше Кулин "Последен влак за Истанбул”.
В това издание на фестивала ще дебютира филм от Афганистан – "Детето на Кабул”, изключително силен дебют на Бармак Акрам. Имаме много добра селекция от Палестина и Мароко. В програмата е включен номинираният за "Оскар” "Раят сега”, "Мирал” на Джулиан Шнабел с Фрейда Пинто, Хиам Аббас, Уилям Дефо и Ванеса Редгрейв, мароканската комедия "В очакване на Пазолини”, която е голям хит в африканските киносалони.
Ще хвърлим едно око и на ъндърграунд културата на Египет. В "Микрофонът” скейтъри и графити майстори, съжителстват заедно с изпълнители на хип хоп и алтърнатив. Едно лице съвсем различно от традиционните културни забележителности, с които сме свикнали да свързваме страната.
Спомням си, че форумът, с който стартирахте беше посветен на еротичното кино ("Червена точка”) – мисля че не съм чувала името му от доста време? Какво стана с него?
– Идеята на проекта "Червена точка” не беше да се показва еротично кино, а филми, които имат силно изразен предизвикателен характер. Там намериха място филми като визуалния експеримент на Лукас Мудисон "Контейнер”, в който двама актьори владеят екрана в продължение на 90 минути, а зрителите научават тяхната съдба, благодарение на монотонен глас зад кадър, и "Животът на тялото” - един много откровен британски документален филм, който в детайли показва периодите, през които преминава човешкото тяло на фона на събития, които са застигнали човечеството през последните 100 години.
"Червена точка” беше замислен като проект, който да провокира българските зрители, но много малка част от тях откликнаха на тази провокация, затова й не последваха други издания.
А защо изобщо решихте да се занимавате с дистрибуция и представяне на нискобюджетно и независимо кино?
– Защото това беше една свободна ниша в България, към която никой от българските разпространители няма интерес. Ние двамата харесваме предимно тези продукции, затова се опитваме да споделим нашите фаворити с останалите зрители.
За непросветените – каква всъщност е разликата между независимо и холивудско кино? Бихте ли обяснили накратко?
– Независимите филми са тези, които са заснети извън големите студия и които идват малко по-трудно по нашите екрани. Щатските независими продукции са малко по-рискови за българските разпространители, защото не винаги носят паричен резултат, като този на филмите, заснети под шапката на големите компании – т.нар. мейджъри.
Много често и големи имена в киното предпочитат да снимат независими филми. Не случайно фестивалът "Сънданс” е един от ориентирите в киното в световен мащаб.
Вие сте първите, които, настрана от институциите "София Филм Фест” и "Киномания”, предлагат на зрителя независимо и некомерсиално кино от цял свят. В какви отношения сте с тях?
– Изцяло си партнираме. Ние работим и за двата фестивала. Преди да създадем "Позор” ние бяхме част от тези фестивали и днес продължаваме да работим за "София Филм Фест” и "Киномания”.
Има ли публика за независимото и некомерсиално кино у нас?
- Има, след като вече 5 години ние се опитваме да го налагаме на зрителите. Тази година публиката на "Цветята на Корана” се е увеличила двойно в сравнение с миналогодишното издание. Хората вече свикнаха да свързват "Позор” с некомерсиалното кино и се доверяват на избора ни.
А какви са тенденциите в световен мащаб? Оскарите за 2011 г. например бяха един голям реверанс към независимите продукции...
– Независимите продукции вече изцяло са "окупирали” престижните статуетки в Холивуд. По-скоро изненада е, когато някой от филмите на големите компании попадне сред номинираните. Ако вземем за пример само миналогодишните претенденти ще видим, че и носителят на наградата за най-добър филм "Речта на краля” е независима продукция, отличеният за най-добра женска роля "Черен лебед” също е независим, "Зимен дар”, "127 часа”, "Децата са добре”, "Заешка дупка”… Голяма част от най-стойностните щатски филми идват от независимите студия.
Има ли поле за на младите български артисти, които се занимават с кино? Кой български филм ви е направил най-голямо впечатление последните години?
– На миналогодишното издание на фестивала ”Късо съединение” за първи път направихме селекция от български късометражни филми и програмата имаше много голям успех. Явно хората искат да гледат такова кино, трябва само да се намери някой, който да подаде ръка на авторите и да представи филмите им в киносалоните.
От многото български филми, които се появиха напоследък, наш фаворит е "Подслон” на Драгомир Шолев. Докато бяхме в Техеран, селекционерът на конкурсната програма там много искаше да му препоръчаме филм от България и ние твърдо заложихме на "Подслон”, който тази година ще бъде представен на фестивала.
Какво да очакваме от вас след "Цветята на Корана"?
– През април ще стартира четвъртото издание на "Северно сияние”, на което отново ще покажем селекция с добри филми от Скандинавия и Прибалтика. След това през август пето издание на "Късо съединение”, с голям брой омнибуси и късометражни филми. И да се надяваме, че между цялата тази филмова програма ще имаме малко време да попътуваме.
Какво още разказаха Ангел и Здравко за създаването си и за местата, които са посетили, може да научите в Jenite.bg.