Националната агенция за приходите (НАП) напомня, че самоосигуряващите се лица могат да променят вида на осигуряването си до 31 януари 2025 година. Това е възможно чрез подаване на декларация по утвърден образец, достъпна както в офисите на агенцията, така и онлайн чрез е-услугите на НАП.
Самоосигуряващите се лица са задължени да внасят осигурителни вноски във фонд "Пенсии" на държавното обществено осигуряване (ДОО). Те обаче имат избор дали да се осигуряват допълнително и във фонд "Общо заболяване и майчинство".
Изборът за осигуряване във фонд "Общо заболяване и майчинство" предоставя достъп до всички социални обезщетения, с изключение на тези за трудова злополука, професионална болест и безработица. В същото време самоосигуряващите се лица, които решат да се осигуряват само във фонд "Пенсии", няма да имат право на обезщетения за временна неработоспособност, бременност и раждане, както и за отглеждане на дете до 2-годишна възраст.
Видът на осигуряването може да се променя веднъж годишно, но само ако декларацията бъде подадена в рамките на законовия срок – до 31 януари. След като бъде избран видът на осигуряване, той не може да бъде променян в рамките на същата календарна година, дори при прекъсване или възобновяване на трудовата дейност.
Подаването на декларацията става лично в офис на НАП или дистанционно чрез използването на персонален идентификационен код (ПИК) или квалифициран електронен подпис (КЕП).
За допълнителна информация гражданите могат да се свържат с НАП на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801. Обажданията се таксуват съгласно тарифата на съответния оператор.