Обмислят се нови правила за отразяване на социалните каузи в медиите

Около тази идея се обединиха представители на медиите, бизнеса и държавата

по статията работи: Кремена Бедерева | 27.05.2011 | 16:38

Необходими са нови правила за отразяване на социалните каузи в медиите. Около тази идея се обединиха представители на медиите, бизнеса и държавата в лицето на Съвета за електронни медии (СЕМ).

Това стана по време на дискусията "Каузата – новина или ПР", която е част от Седмата световна среща на българските медии, организирана от БТА в Холандия.

Според председателя на СЕМ Георги Лозанов трябва нова регламентация, чрез която името на организатора на благотворителна или социална кауза да се съобщава в новините. Той посочи два начина за лансиране на кауза:в новините, ако има събитие, а ако се търси повторяемост - чрез социална реклама.

Лозанов уточни, че трябва да се прави разлика между социална кауза и търговска дейност на фирмата. Според него показването на такова събитие в новините може да става, ако то е с обществено значение.

В тази връзка е задължително да се разграничи от корпоративната реклама. Експертът смята, че това може да стане само ако пиарите, журналистите и фирмите спрат да хитруват. По думите му Европейската комисия е констатирала 67 нарушения за миналата година, които СЕМ не е санкционирал. Отразяването в новините трябва да е пропорционално на значимостта на събитието, заяви Лозанов.

Медийният експерт Мартин Захариев предложи да се разделят операторите на обществени и търговски, тъй като на корпоративните медийни компании не могат да се наложат правила в областта на рекламата. Така според него могат да се използват ефирите на БНТ и БНР.

Данните сочат още, че от 150 материала за социални събития през първите три месеца на годината телевизиите и радиата са излъчили нула, а печатните медии - едва 35. Медиите си изграждат собствени правила какво да цитират и какво не, заяви Красимира Величкова, директор на сдружение "Български дарителски форум". Според нея, ако се застане с името на организацията, се изгражда повече доверие в хората, отколкото ако тя е анонимна.

Компаниите няма да спрат да инициират благотворителност, независимо дали са отразявани или не, заяви Величкова. Според нея в момента не се прави разграничение между дарение за спешни нужди и създаване на механизми за трайно разрешаване на проблема.

Участниците коментираха, че трябва да се прави разлика между еднократно събитие и целогодишна кампания. Според други обаче количественият фактор невинаги е важен, защото има събития с ограничена цел, но с голям положителен ефект.

Българските издания в чужбина не подлежат на проследяване по този проблем, но някои от участниците посочиха, че не отделят място на социалните послания и каузи, за да не изглежда, че правят реклама сами на себе си и после да бъдат обвинени в това.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


11 Свежка . 28.05.2011 | 14:22
Дядо Добри е велик човек – така се прави дарение, от сърце, с чистото и ясно съзнание да помогнем, а не с пращането на sms-и. Забелязваш ли Мариана, че хората дори не се интересуват за кого даряват левчето си! Лицемерни жертви на масовия дарителски синдром. Наскоро ме попадна една статия, в която се упоменаваха нескромните хонорари на звездите участвали в благотворителни концерти. Щях да падна, че що за благотворителност е това? С тези sms-и ние плащаме хонорарите на префърцунени певачки и на настървени телефонни оператори:(((
10 Мариана . 28.05.2011 | 13:40
Все повече се замислям преди да дам парите си за подобни каузи. Прави ми впечатление, че когато има призив по някоя от телевизиите и зад него не стои голяма компания в комбинация със самата медия, нещата се казват телеграфно, а за „грандиозните“ кампании слушаме с месеци! Най-чистата благотворителност, която съм срещала днес е тази на дядо Добри от село Байлово, както и статията за една японка дарила парите си, но пожелала да остане анонимна!
9 Живка Илиева 28.05.2011 | 13:36
Свежка ., много точен коментар! С дадените пари някои хора просто успокояват съвестта си... Творенето на добро е нещо прекрасно, то е част от същината на човека, но трябва да се случва по правилния начин – без много шум, показност. Когато отделям от средствата си за такива каузи преди всичко държа да знам къде отиват парите ми, преди време имах навик да давам пари на просещите ромчета – вече не го правя, или им купувам нещо за хапване, или нищо!
8 Ива Хинова 28.05.2011 | 13:29
Аз съм възмутена и от показната благотворителност на нашенските звезди, просто от този евтин пиар до гуша ми дойде – участват в една проява и на мястото има сто камери да заснемат събитието. Спомням си за случая с Юлиана Дончева и детенцето от дома, което тя развеждаше по разни медии, после го върна и излезна с някакво глупаво оправдание. Всички явно ни мислят за пълни идиоти – не застанеш ли зад дадена кауза с личния си пример в живота, няма как някой да ти повярва!
7 Силвия Димитрова 28.05.2011 | 12:53
Затова никога не участвам в тази телефонна благотворителност. Аз също съм давала пари на хора от организации дошли на вратата ми или спрели ме на пътя. Дрешки и сладкиши също съм носила в дом за сираци. Но тези деца нямат нужда от лакомства, а от любов и семейство. За жалост сме много назад – все още на етап изхвърляне на домашни любимци на улицата и малки деца по социалните домове. Надали скоро ще дорастнем за обратния процес...
6 Свежка . 28.05.2011 | 12:48
Циници са и медиите, и ние! Това е истината. Цялата работа ми прилича на бизнесът с индулгенциите, където след като си платиш съответната сума, църквата ти издава документ, който те освобождава от църковните наказания, наложени за извършването на даден грях. Даваме едно левче, проронваме по една сълза и си мислим колко голяма добрина сме сторили. После се тупаме в гърдите колко щедра нация сме и колко пари са се събрали от долупосочените предавания. Не забравяйте, че част от парите отиват за данъци и за телефонните оператори и така облагодетелстваме не нуждаещите се, а нечий добре начертан бизнес план.
5 d.krumova _ 28.05.2011 | 12:37
„Байландо” също влиза в графата за пошли социални каузи. Виновни сме ние, зрителите, които се връзваме на евтиния сълзлив сценарий, зад който стои перфектно организирана медийна акция експлоатираща нашето псевдо милосърдие. И защо ние, жадните за медиен сеир зрители, сме склонни да даряваме по левче чрез празен sms, но като дойде човек от дадена организация на вратата ни да събира пари, ние му я тръшваме с псувни под носа???
4 Живка Илиева 28.05.2011 | 12:28
Честно казано не знам ние ли сме толкова наивни или просто медиите са изключително продажни и манипулативни. На мен лично ми омръзна всяка година да гледам кампании за превенция рака на гърдата от компании, които с продуктите си допринасят за развитието на подобни заболявания. Или пък детското здраве и спорт да бъдат подкрепяни от производители на салами и маргарин – нелепо е!
3 Мариана . 28.05.2011 | 12:24
Границата е много тънка, не винаги можеш сам за себе си да прецениш дали това наистина е благотворителност или пошла рекламна акция. Например „Великолепната шесторка“ - чудесна кауза, наболял проблем, обаче не спираха да правят реклама на мобилните оператори-обирджии. Как да не сме скептично настроени?!
2 Силвия Димитрова 28.05.2011 | 11:46
Тази практика стана страшно опорочена. Поръчковата журналистика и PR благотворителност вече се приемат в реда на нещата. Истината е, че българските медии са силно манипулирани, а социалните каузи са просто ефективен и печеливш начин за промотирането не нечий бизнес:(
1 d.krumova _ 28.05.2011 | 11:43
Все още има чиста благотворителност – преди дни женица, която се оказа социален служител, ми позвъня на вратата. Събираше средства за трансплантация на болно детенце. Легитимира се, издаде ми и квитанция за дарената сума - за мен това е истинската благотворителност – без медиен шум и поръчкова реклама.

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:35 Малки истории /п/
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • Сега "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците" - комедийно шоу /п./
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.2, еп.38 /п./
  • 15:00 Премиера: "Плен" - сериал, с.1,...
  • 16:00 Премиера: "Моите братя и сестри" -...
  • 17:00 bTV Новините
  • Сега "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Лабиринт към щастието" (премиера)...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.