Европейските депутати подкрепиха плановете за създаване на общ регистър за лобистите и другите групи по интереси, търсещи достъп до парламента и Европейската комисия.
Контактите, които депутатите поддържат с лобисти, ще трябва да бъдат обявявани в анекс за "законодателен отпечатък" към докладите на ЕП. Депутатите се надяват, че и Съветът ще се включи в т.нар. "регистър за прозрачност".
Въвеждането на общ регистър за двете институции е стъпка към по-голяма прозрачност, тъй като гражданите ще могат да намират на едно място цялата информация за хората и организациите, поддържащи контакти с институциите. Тази "единна система" ще улесни и задачата на представителите на интереси, които са длъжни да се регистрират само веднъж.
Регистърът ще обедини вече съществуващите регистри на ЕП и ЕК, за което двете институции се договориха още през ноември 2010 г.
Промяната на името на регистъра от "лобистки" на "регистър за прозрачност" ще улесни присъединяването на организации с нестопанска цел, каквито са мозъчните тръстове и организациите, представляващи църкви и религиозни общности.
Доброволна или задължителна регистрация?
Според правилата, договорени между ЕП и Европейската комисия, включването в регистъра ще бъде доброволно.
От своя страна обаче депутатите смятат, че регистрацията трябва да бъде задължителна и ще я направят такава за лобисти, желаещи достъп до сградите на институцията.
Европейските депутати призоваха Съвета да се присъедини към общия регистър в най-кратки срокове и приветстваха факта, че институцията изрази намерението си да го направи.
"Законодателен отпечатък" и други подобрения
Парламентът подкрепи и плановете за създаване на анекс за "законодателен отпечатък" към докладите, изготвяни от европейските депутати. Този обяснителен меморандум ще споменава всички лобисти, с които докладчиците са се срещали при подготовката за законодателния документ.
Освен това, новият общ регистър ще предоставя и допълнителна информация, като например броя на лицата, участващи в дейности, свързани с регистъра, както и данни за европейско финансиране или други форми на подкрепа, получени от регистрирания. Той ще регламентира и процедурите по разглеждане и обработване на жалби и налагане на санкции.
В отделно гласуване относно Правилника за дейността Парламента, депутатите взеха решение, че членовете на ЕП ще трябва да актуализират финансовите си декларации "веднага след настъпването на промени", като обновяването им ще се прави поне веднъж годишно.