Френските железници започват от утре тримесечна стачна кампания срещу трудовата реформа на президента Макрон. Първата двудневна стачка е на трети и четвърти април, но последствията ще се усетят още тази вечер, когато хората се прибират след великденските празници. Планът за протестната вълна в железниците е да се стачкува два дни на всеки пет.Април е първият месец от кампанията, тя ще продължи и през май и юни. Така стачните дни ще бъдат общо 36. За първата "двудневка" участие са заявили около 50 процента от състава. И макар че по закон трябва да се осигури минимална услуга, неудобствата за пътниците ще бъдат големи.
Прогнозите са на 3 и 4 април да се движат около една четвърт от по-бавните влакове, но в някои райони няма да има никакви. От високоскоростните ще се движат един на 8. При международните положението е по-добро - ще може изцяло да се разчита на Талис до Белгия и Холандия и на връзката с Германия, почти изцяло на Евростар до Лондон, но не и за дестинациите Италия, Швейцария, Испания.
Железничарите в държавната компания Ес Ен Се Еф сега са около 146 хиляди. От десетилетия заетите в нея се ползват със специален статут заради неудобните часове на работа и относително ниското заплащане. Освен малко повече отпуска и безплатни пътувания за семействата той включва гаранция за работното място и изгодни пенсионни схеми, които няколко правителства досега неуспешно са сe опитвали да променят.
В момента машинистите могат да се пенсионират на 52 години, с поне десет години по-рано от средната пенсионна възраст. Точно тези привилегии сега отново са на прицел, още повече че компанията е с дълг от над 46 милиарда евро. Синдикатите се безпокоят и за готвена приватизация. Както показва последната анкета обаче, 46 на сто от французите, с четири процента повече отколкото преди две седмици, смятат стачката за оправдана.