Фернандо Алонсо се превърна в първия пилот през сезон 2012 във Формула 1 с 2 победи от календара на "Кралските гонки". Испанецът с Ферари триумфира в тоталния хаос на пистата във Валенсия и спечели Гран при на Европа.
Алонсо се възползва от техническите проблеми, които извадиха от надпрерата убедителния водач Себастиян Фетел 20 обиколки преди края. Лидерът на Скудерията се пребори с Ромен Грожан от Лотус за втората позиция, преди да задмине спрелия на пистата германец.
Самият Фетел вероятно щеше да спечели комфортно едно неособено вълнуващо състезание, но две последователни катастрофи на коли от по-долната част на класирането принудиха излизането на кола за сигурност на пистата.
Така изразителният аванс от около 20 секунди на Фетел бе стопен, а в последствие техническите му проблеми съвсем провалиха следобеда в бокса на Ред Бул.
Самият Грожан също спря принудително на трасето и трябваше да се откаже от реалните си шансове да се превърне в 8-ия различен победител за годината. По този начин шанс да се покачи на подиума получи Кими Райконен, който изпревари за второто място Люис Хамилтън 2 обиколки преди края.
Британският състезател на МакЛарън отново бе провален от механиците си бокса, които изпълниха по безобразен начин последния му питстоп и на практика го извадиха от борбата за трофея - няколкото неочаквани отказвания на лидери обаче пратиха Люис на втора позиция.
Райконен до последно се опитваше да задмине британеца, като успя да го стори малко преди финала на надпреварата.
Пастор Малдонадо се възползва да се доближи максимално до Люис, но отново демонстрира темперамента си и без да мисли предприе невъзможна офанзива, от която резултатът бе пагубен и за двамата пилоти - Люис бе изблъскан в предпазната стена и напусна състезанието с откачено предно крило, докато пораженията по болида на Уилямс също бяха сериозни и Малдонадо се свлече до 10-то място.
Това означаваше, че Михаел Шумахер автоматично се нареди на последното място на подиума - неговото най-добро състезание вероятно щеше да го прати на местата от 6-то до 8-мо, но всичките непредвидени инциденти му позволиха да се качи на подиума за първи път от завръщането си във Формула 1 през 2009-та.
Марк Уебър до последно се бореше за 3-тото място, но остана 4-ти, следван от пилотите на Форс Индия Нико Хюлкенберг и Пол Ди Реста, които бяха разделени от Нико Розберг. 8-ми завърши Дженсън Бътън, следван от Серхио Перес.
Стартът
Очаквано Себастиян Фетел натрупа значителна преднина от самото включване на болида до края на втората обиколка. Люис Хамилтън по никакъв начин не можа да го притесни, тъй като самият той бе атакуван от третия Пастор Малдонадо.
Ромен Грожан изчака първите няколко завоя, преди да се впусне в похода си към челото, изпреварвайки венецуелеца с Уилямс за третото място, след което започна да притиска и Хамилтън, позволявайки на Фетел да се откъсне още повече.
Дженсън Бътън и Михаел Шумахер бяха големите губещи и се свлякоха до 12-та и 13-та позиция, като същата съдба сполетя Кими Райконен и Нико Розберг, които също загубиха места на старта.
Фернандо Алонсо в типичния си стил успя да изпревари три болида още преди да бе завършила първата обиколка. Той имаше също така един допълнителен комплект гуми, тъй като не участваше в третата сесия на квалификациите вчера.
Фетел и останалите
8 секунди след 5 тура на пистата бе преднината на Фетел на върха пред Хамилтън, който се стараеше да пази гумите си и в същото време да отбягва атаките на Грожан. Кобаяши бе окупирал 4-ата позиция за сметка на Малдонадо, който имаше видими трудности да се отбранява.
Двата болида на Форс Индия се задържаха 7-ми и 9-ти, но имаха притеснения около температурата на спирачките. Те са свързани и с употребата на КЕРС, която бе единствената с потенциален проблем за лидера Фетел, но солидният му аванс на върха му позволяваше да не прегрява гумите и механиката по болида си.
Тежки моменти за Лотус
Лотус имаше надежди, че може да спечели състезанието заради доброто си темпо на дълги разстояния, но за целта Грожан задължително трябваше да изпревари Хамилтън на пистата. В 10-ата обиколка обаче разликата между френският пилот на Лотус и водача Фетел бе над 10 секунди, което съсипваше плановете на бившия екип Рено.
Хамилтън обаче нито даваше шанс на Грожан да притисне Фетел, нито се стремеше да щурмува първото място, тъй като стратегията му очевидно бе да заема изчакваша позиция.
Фамозно изпреварване
Грожан най-накрая извърши успешна офанзивна маневра срещу Хамилтън - на шикана, и то по впечатляващ начин. Той бе привидно затворен на влизането на десен завой, но от външната страна успя да се промъкне покрай МакЛарън-а и бордюра, за да си заслужи второто място.
Първи спирания в бокса
Още в 12-ата обиколка Дженсън Бътън влезе в бокса, за да заложи на медиум гумите на Пирели, като същото направи и Фелипе Маса от десета позиция секунди по-късно. В 14-ата бе ред и на Хамилтън да влезе в бокса за медиум сликове, малко преди това същият метод изпробва и Серхио Перес, който веднага с връщането си на пистата започна да ниже най-бързи обиколки.
Райконен също направи питстоп, както и конкурентите му за топ 5 Кобаяши и Малдонадо - сравнително ранните им спирания в бокса индикираха, че може би те залагаха на три питстопа, вместо на два.
В 16-ата минута бе ред и на Алонсо да влезе, след като бе изпреварил последователно Райконен и Малдонадо, а освен това се върна на пистата пред Лотус-а, което бе брилянтен ход на Ферари.
Лидерите Фетел и Грожан влязоха в бокса един след друг, без никакви проблеми - двамата бяха с меките гуми на Пирели, но пък Фетел имаше празна писта пред себе си и можеше да контролира състезанието както пожелае.
Катастрофа
Шумахер изчака значително повече за първото си спиране в бокса и се озова на шеста позиция, но с по-стари гуми от тези на конкурентите зад него. Поради тази причина зад болида му се заформи цяла колона от 5-6 коли. Когато Шуми все пак направи питстоп, състезателите зад него се впуснаха напред с максимален устрем, но от това си изпати Бруно Сена, който също не бе спирал. Той не видя щурмуващия го Кобаяши отдясно и двамата се удариха, като Уилямс-ът пострада повече, чупейки предното си крило.
Втори инцидент
Жан-Ерик Верн направи опасна маневра, опитвайки се да изпревари Хейки Ковалайнен от дясната страна, но вместо това двата болида се сблъскаха. Сериозни поражения по колата на Торо Росо, които в крайна сметка го вадят от състезанието.
Кола за сигурност
В 29-ата обиколка колата за сигурност излезе на пистата, което беше добра новина за втория в класирането Грожан, тъй като щеше да се доближи максимално близо до лидера Фетел. Третото място изненадващо отиде при Алонсо, който се възползва от тоталния крах в питстопа на МакЛарън - британският екип напълно съсипа Хамилтън и го забави около 10 секунди в бокса.
Въпреки това пораженията по самочувствието и класирането на Люис не бяха особено сериозни, защото пред него екшънът бе пълен. Останалите пилоти също влязоха в бокса, възползвайки се от опеката на колата за сигурност.
Рестарт
Когато автомобилът на стюардите се прибра, Алонсо моментално пое атака срещу Грожан и двамата дори направиха лек контакт. При втората си маневра вече испанецът окупира втората позиция за удоволствие на хилядите фенове по трибуните на Валенсия.
Инцидентите на Бруно Сена и Камуй Кобаяши, както и този на Жан-Ерик Верн с Хейки Ковалайнен направиха от Гран при на Европа истински вълнуваща надпревара.
Краят на Фетел
Алонсо успя да задмине сензационно Фетел в 35-ата обиколка, а еуфорията на испанските фенове бе неистова - маневрата обаче не бе плод на качествата на пилота на Ферари, а на сериозен технически проблем в болида на Ред Бул.
Фетел не можа да направи повече от 200 метра в движение, защото бе принуден да спре на пистата и да принуди Ейдриън Нюи да се хване за главата в отчаяние.
Пореден технически провал на лидер
Грожан имаше потенциала да се бори за победата заради доброто състезателно темпо на Лотус, но в 42-ата обиколка той също претърпя технически крах, по подобие на Фетел по-рано. Така французинът трябваше да паркира автомобила си в близост до стартфиналната права и да се лиши от пореден шанс за победа.
Трибой за първото място
Всички неочаквани оттегляния на пилоти в челото направиха Хамилтън и Райконен фаворити не само за подиума, тъй като преднината на Алонсо на върха не бе особено изразителна - 4 секунди.
От екипа на Лотус моментално започнаха да надъхват Ледения, че може да изпревари Люис и да се бори да стане 8-ия различен победител през сезона. Разликата между втория и третия бе само 4 десети, а Кими не даваше на съперника си да диша в продължение на три обиколки.
4-ти 10 тура преди края бе Малдонадо, следван от Нико Хюлкенберг и Пол Ди Реста, които обаче бяха поставяни под напрежение от седмия Серхио Перес. Десетката запълваха Дженсън Бътън, Виталий Петров и Михаел Шумахер.
Финални обиколки
Имаше достатъчно драма и в края - 3 обиколки преди края Райконен най-накрая изпревари Хамилтън за второто място, а британецът автоматично стана мишена за 4-ия в класирането Пастор Малдонадо.
Венецуелецът в необмислена маневра не само се сбъска с Люис, но го прати в стената и го извади от състезанието 2 обиколки преди края. Пораженията по болида на Уилямс също бяха значителни и той се свлече до 10-то място.
От това се възползва Михаел Шумахер, който излезе на трето място и за първи път от завръщането си във Формула 1 се покачи на подиума с Мерцедес.