Отборният директор на Ферари Стефано Доменикали изрази съжалението си от пропуснатия шанс на Фернандо Алонсо да спечели Гран при на Япония миналия уикенд. Шефът на "черните кончета" даде обширно интервю за Gazzetta dello Sport, в което изрази мнение за цялостното представяне на отбора, както и за новите надежди през 2012-та година.
Доменикали без притеснение призна грешките, които Скудерията е допуснала в течение на настоящия сезон и си пожела далеч по-бляскаво представяне догодина, като експериментите с обновленията по болида ще започнат още този кръг в Южна Корея.
- Победата на "Силвърстоун" и четирите втори места не стигат, за да бъде спасен сезонът. В сравнение с това постижение на Ферари, Ред Бул и МакЛарън постигнаха съответно 9 и 5 успеха. Какво се обърка?
- Не сме направили някаква определена грешка, но е вярно, че не сме конкурентоспособни. Трябва да осъзнаем ситуацията, в която попаднахме по-рано през сезона, защото още не разбираме откъде се появи разликата с останалите фаворити. Определено имаше някои области, които не бяхме проучили.
- Ако базата за следващия сезон е представянето през този, на какво основание да очакваме победи през 2012-та?
- Проучихме всички слабости на болида, най-вече около аеродинамиката. Ферари в ерата "след Шумахер" изпитва трудности да нагорещи гумите. Надявам се такъв проблем да няма в колата за 2012-та година.
- Какво ще оставите от сегашния модел?
- Малки детайли. Ще бъде променено всичко, включително и волана.
- Триумфът на "Силвърстоун" отшумя. После последва лек спад и ново невероятно представяне в неделя в Япония.
- Не мисля, че отшумя е точната дума. Просто изпуснахме момента да направим следващата стъпка и да надградим върху успеха си. Направихме обновления за Гран при на Белгия и Италия, като очаквахме прогрес, но вместо това претърпяхме поражения.
- Уволнението на дизайнера Алдо Коста изглеждаше повече като решение, взето под натиска на емоциите, отколкото на логиката. Все пак, бяха минали само пет състезания...
- Разбирам, че изглежда по този начин, но не е така. Коста даде изключително много на Ферари и беше основна фигура по време на нашата доминация. Никога не съм го смятал за изкупителна жертва, но е факт, че е един проект за шампионска титла минава през успешен болид. Имаше също така и вътрешни причини, защото във футбола, ако играчите не се разбират с треньора, е по-трудно да се разделиш с 11 футболисти. След това пък идва време да обмислиш проекта за следващата година. Така че направихме избора си, за да помислим за бъдещето.
- Коста отиде в Мерцедес, за да бъде проектов координатор - позиция, която изпълняваше дълго време при Ферари. А Томбазис се завърна, за да се занимае с аеродинамиката. Да не би да става въпрос за това, че сте избрали грешна позиция за определен човек?
- Не, освен това уменията на един човек се надграждат. Техническият директор трябва да координира всички дейности с методологически подход. Идеите за машината дава този, който се грижи за аеродинамиката.
- Алонсо не се притеснява от това, че ако не направите добра кола за 2012-та, може да загуби търпение до 2016-та?
- Изключвам такъв вариант, защото това ще означава, че всички, които работят за техническия прогрес, не си вършат работата. Алонсо има страхотен отборен дух и е склонен да работи усилено.
- Договорът на Маса изтича през 2012-та година, както и този на Люис Хамилтън с МакЛарън. Ако Фелипе се раздели с Маранело, Ферари ще се поинтересува ли от Хамилтън?
- Маса ще направи всичко възможно, за да се докаже във Ферари, но е вярно, че всички пилоти с изтичащи контракти ще искат да бъдат при нас. Между тях вероятно е и Хамилтън. Но е рано да се каже.
- Ако през 2014-та Фетел стане съотборник на Алонсо, испанецът ще се съгласи ли?
- Така мисля, мисля, че ще можем да се справим. Фернандо е много силен и не се страхува от подобно нещо - тези негови черти идват с големите опит и зрялост.
- Какво е мнението на Монтедземоло за представянето?
- Като изключим хубавото каране на "Сузука", за първи път през сезон той не е доволен.
- Крещи ли много?
- Нека да кажем, че по-скоро ни поставя под напрежение да продължим да се развиваме и никога да не се отказваме. И това се демонстрира на пистата.
- Никога ли не се е съмнявал във вас?
- Не. Моята сила идва от комфорта, че цялата компания стои зад мен и ме подкрепя. Не само президентът.
- Кой ще се оправи първо - Италия или Ферари?
- Ще бъде хубаво да го направим заедно. Италия има много ресурси, с които може да си помогне. Ферари също.
- Вие много често говорите с езика на дипломатите, може би в бъдеще ще станете политик.
- (Смее се) Не, никога не съм мислил за това, не влиза в плановете ми, честна дума.