Google предприе нова офанзива в борбата с цензурата, налагана от Пекин. Търсачката добави функционалност, предлагаща алтернативи на чувствителни за Китай термини, които могат да доведат до блокиране на резултатите и прекъсване на връзката, съобщава Bloomberg.
В публикувано в четвъртък (31 май) съобщение Google не споменава експлицитно нищо за засиления интернет контрол в Китай. То обаче идва, след като филтрите на китайската цензура бяха затегнати толкова силно през последните седмици, че направиха невъзможно търсенето дори по имена на градове, реки, ресторанти, университети, туристическа информация и др.
С този ход властите се опитаха да спрат говоренето в интернет след скандал около високопоставен деец на комунистическата партия. Така разжалването на Бо Ксилай – партиен секретар на град китайския мегаполис Чунцин, доведе до забрана на търсенето не само по името на Бо, но и на името на град Чунцин, на множество обществени сгради на територията му и дори на преминаващата през града река Яндзъ.
През 2010 г. Google затвори базираната си в Китай търсачка, за да избегне коопериране с правителствената цензура. Потребителите в континенталната част на страната могат да видят китайскоезичната версия на сайта в Хонконг, но връзката пропада при търсене по различни чувствителни за държавата въпроси.
Новата функционалност на Google ще предупреждава китайците, ако те напишат дума, която може "временно да прекъсне връзката ви с Google” и ще предлага алтернативни термини. Това се казва в постинг, публикуван от вицепрезидента на компанията Алан Юстас.
Като пример от Google дават китайския символ за "река" (цзян), без да споменават, че това е първото име на бившия президент Цзян Цзъмин, търсенето по което би предизвикало блокиране на резултатите. В случая търсачката ще предлага на потребителите да използват символи, различни от "цзян". За да разработят услугата, инженерите на Google са разгледали 350-те хиляди най-популярни търсения в Китай и са се опитали да намерят тези, които създават най-много проблеми.
Днес Google заема дял от 16,6% сред интернет търсачките в Китай, която по последни оценки е най-големият интернет пазар в света с над половин милиард потребители.