През 2011 година приходите от реклама в интернет се увеличава с 4,1%. Това показа проучване на IPSOS и IAB*, в което участва и 3Бей.бг (част от които е и iNews), както и още няколко медийни групи.
Данните от проучването показват, че брутният обем на приходите достига 42,5 млн. лева. Основно ръстът на рекламата се дължи на т.нар. дисплей реклама - 95% от растежа се генерират от увеличените приходи от този тип реклама. Тя е най-разпространената в интернет и се равнява на 82% от общите приходи от онлайн рекламата или 35 млн. лева.
Интересен факт е, че например в Полша, която е сочена за пример в Източна Европа, има известен спад в дисплей рекламата през 2011 година - малко над 20%. През 2010 година обаче има ръст от 15%.
На второ място са рекламите, публикувани в справочници или представени чрез обяви. Те се оценяват на 9% от общите приходи.
На трето място са рекламите "на клик", които формират 6% от общите приходи. Авторите на проучването обаче допълват, че при анализа на данните не са взели предвид обеми на "клик" реклами в социалните мрежи и Google.
Трите компании, които са най-големите рекламодатели у нас, държат 10% от пазара. Това са Mtel, "Райфайзен Банк" и "Уникредит". Данните като абсолютна стойност на дадените средства за реклама са конфиденциални, но на тяхна база е изготвен индекс, съобразен с най-големия рекламодател. Според индкеса Mtel е на първо място със 100 пункта, "Райфайзен Банк" е с 43,8 пункта, а "Уникредит" - с 29,2%.
В шестицата влизат още General Motors (25,3 пункта), ДСК Банк (21,1 пункта) и Bet-at-home - 20,8 пункта.
Първите три от участващите в проучването компании имат пазарен дял над 10%.
Като цяло банките са сред най-активните в интернет рекламата – общо 12 банки са в списъка с 50-те най-големи рекламодатели. Много активни са и автомобилните компании - общо седем в топ 50 на рекламодателите, като тези седем компании представят 15 автомобилни марки.
По сектори все още най-много пари за онлайн реклама се дават от финансовите компании. Те обхващат 15,2% от общите брутни приходи през 2011 година или близо 6,5 млн. лева. За сравнение през 2010 година процентът е бил 14 на сто.
На второ място влизат потребителските стоки, които се равняват на 8,2%, което е спад с 1% на годишна база.
Трети се класира секторът на развлекателната индустрия и медиите със 7,3% от общите брутни приходи, което е ръст от 2% спрямо 2010 година.
От IPSOS посочват, че доста са се активизирали автомобилните компании - 5,7% дял от приходите, което е с 1,8% повече от 2010 година.
Според статистиката в некласифицирания сектор на компаниите, даващи средства за онлайн реклама, попадат 46,1% от общите брутни приходи.
Предвид факта, че на рекламния пазар онлайн рекламата е популярна като активна (възможност за контакт между рекламодателите и потребителите), докато телевизионната се счита за пасивна (потребителят само гледа какво му се предлага, без да може да даде мнение), интересен факт е, че в топ 10 на телевизионните рекламодатели всички са имали рекламни кампании в интернет. В топ 20 на телевизионните рекламодатели обаче 50% не фигурират в топ 50 на рекламодателите онлайн.
Потребители
Като най-използвана платформа от потребителите за "гледане" на мобилна реклама в България рекламодател номер едно в онлайн пространството сочи Symbian - 72% от българските потребители я ползват при достъп до реклами. Най-много трафик обаче генерира IOS, а като цяло в София има най-много iPhone-и.
Една от основните особености в развитието на българския онлайн рекламен пазар е, че често мобилният телефон се "наследява" - родителят дава на детето си своя остарял апарат. Хората все още използват мобилните устройства предимно, за да браузват. След това се нарежда проверяването на електронна поща, влизане в социални мрежи или в Skype.
Предпочитани мрежи за влизане в интернет чрез мобилно устройство си остават Wi-Fi - около 70% от българите я ползват, показват данните на един от най-големите информационни портали у нас. Останалите 30% се падат на 3G.
____________________
IAB България (Сдружение "Интерактив Адвъртайзинг Бюро България”) е лицензираният представител на международната организация за IAB (Interactive Advertising Bureau).
Компанията развива и популяризира стандартите в онлайн рекламата, защитава интересите на медийната индустрия в уеб, провежда различни изследвания и работи за развитието на информацията и нейното разпространение в дигитална среда.
Информацията е актуализирана.