Банките са големият рекламодател в интернет*

Приходите от реклама в интернет растат с 4,1%

по статията работи: Ивайло Ачев | 14.03.2012 | 12:14

През 2011 година приходите от реклама в интернет се увеличава с 4,1%. Това показа проучване на IPSOS и IAB*, в което участва и 3Бей.бг (част от които е и iNews), както и още няколко медийни групи.

Данните от проучването показват, че брутният обем на приходите достига 42,5 млн. лева. Основно ръстът на рекламата се дължи на т.нар. дисплей реклама - 95% от растежа се генерират от увеличените приходи от този тип реклама. Тя е най-разпространената в интернет и се равнява на 82% от общите приходи от онлайн рекламата или 35 млн. лева.

Интересен факт е, че например в Полша, която е сочена за пример в Източна Европа, има известен спад в дисплей рекламата през 2011 година - малко над 20%. През 2010 година обаче има ръст от 15%.

На второ място са рекламите, публикувани в справочници или представени чрез обяви. Те се оценяват на 9% от общите приходи.

На трето място са рекламите "на клик", които формират 6% от общите приходи. Авторите на проучването обаче допълват, че при анализа на данните не са взели предвид обеми на "клик" реклами в социалните мрежи и Google.

Трите компании, които са най-големите рекламодатели у нас, държат 10% от пазара. Това са Mtel, "Райфайзен Банк" и "Уникредит". Данните като абсолютна стойност на дадените средства за реклама са конфиденциални, но на тяхна база е изготвен индекс, съобразен с най-големия рекламодател. Според индкеса Mtel е на първо място със 100 пункта, "Райфайзен Банк" е с 43,8 пункта, а "Уникредит" - с 29,2%.

В шестицата влизат още General Motors (25,3 пункта), ДСК Банк (21,1 пункта) и Bet-at-home - 20,8 пункта.

Първите три от участващите в проучването компании имат пазарен дял над 10%.

Като цяло банките са сред най-активните в интернет рекламата – общо 12 банки са в списъка с 50-те най-големи рекламодатели. Много активни са и автомобилните компании - общо седем в топ 50 на рекламодателите, като тези седем компании представят 15 автомобилни марки.

По сектори все още най-много пари за онлайн реклама се дават от финансовите компании. Те обхващат 15,2% от общите брутни приходи през 2011 година или близо 6,5 млн. лева. За сравнение през 2010 година процентът е бил 14 на сто.

На второ място влизат потребителските стоки, които се равняват на 8,2%, което е спад с 1% на годишна база.

Трети се класира секторът на развлекателната индустрия и медиите със 7,3% от общите брутни приходи, което е ръст от 2% спрямо 2010 година.

От IPSOS посочват, че доста са се активизирали автомобилните компании - 5,7% дял от приходите, което е с 1,8% повече от 2010 година.

Според статистиката в некласифицирания сектор на компаниите, даващи средства за онлайн реклама, попадат 46,1% от общите брутни приходи.

Предвид факта, че на рекламния пазар онлайн рекламата е популярна като активна (възможност за контакт между рекламодателите и потребителите), докато телевизионната се счита за пасивна (потребителят само гледа какво му се предлага, без да може да даде мнение), интересен факт е, че в топ 10 на телевизионните рекламодатели всички са имали рекламни кампании в интернет. В топ 20 на телевизионните рекламодатели обаче 50% не фигурират в топ 50 на рекламодателите онлайн.

Потребители

Като най-използвана платформа от потребителите за "гледане" на мобилна реклама в България рекламодател номер едно в онлайн пространството сочи Symbian - 72% от българските потребители я ползват при достъп до реклами. Най-много трафик обаче генерира IOS, а като цяло в София има най-много iPhone-и.

Една от основните особености в развитието на българския онлайн рекламен пазар е, че често мобилният телефон се "наследява" - родителят дава на детето си своя остарял апарат. Хората все още използват мобилните устройства предимно, за да браузват. След това се нарежда проверяването на електронна поща, влизане в социални мрежи или в Skype.

Предпочитани мрежи за влизане в интернет чрез мобилно устройство си остават Wi-Fi - около 70% от българите я ползват, показват данните на един от най-големите информационни портали у нас. Останалите 30% се падат на 3G.

____________________

IAB България (Сдружение "Интерактив Адвъртайзинг Бюро България”) е лицензираният представител на международната организация за IAB (Interactive Advertising Bureau).

Компанията развива и популяризира стандартите в онлайн рекламата, защитава интересите на медийната индустрия в уеб, провежда различни изследвания и работи за развитието на информацията и нейното разпространение в дигитална среда.

 Информацията е актуализирана.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


43 lou reed 14.03.2012 | 16:28
да, то не е изненада!
42 lou reed 14.03.2012 | 16:27
имат най-много пари най-вероятно!
41 Летящият Честмир 14.03.2012 | 16:16
чистата истина
40 Летящият Честмир 14.03.2012 | 16:15
не се учудвам
39 forum arbiter 14.03.2012 | 15:27
така и ги надуват нарочно
38 forum arbiter 14.03.2012 | 15:27
няма начин, иначе умирачка
37 forum arbiter 14.03.2012 | 15:27
36 forum arbiter 14.03.2012 | 15:26
35 forum arbiter 14.03.2012 | 15:26
еми да иначе няма да се има и парици:)
34 forum arbiter 14.03.2012 | 15:25
33 Ivan Minchev 14.03.2012 | 14:40
И има защо да са най-големия рекламодател!
32 Ivan Minchev 14.03.2012 | 14:36
Нека - да издържат интернет ;)
31 Ivan Minchev 14.03.2012 | 14:33
Имаше един такъв лаф - ако нямам реклама, това предаване го няма :)))
30 Forrest Gump 14.03.2012 | 14:06
При тази конкуренция как иначе.
29 Forrest Gump 14.03.2012 | 14:04
Така е като започнахме да живеем на кредит.
28 Rosi Marinova 14.03.2012 | 14:02
рекламата под различна форма е важна за политиката на всеки бизнес
27 Rosi Marinova 14.03.2012 | 14:01
интернет е страаашна печатница...
26 синята коалиция 14.03.2012 | 13:22
и не само банките
25 Дон Корлеоне 14.03.2012 | 13:21
Това е най-добрият начин за тях да привлекат клиенти. Колкото повече реклама, толкова повече хора се запознават и интересуват от продуктите им.
24 Миро Т 14.03.2012 | 13:19
В интернет можеш да разбереш много повече, отколкото по телевизията, където повечето реклами са тъпи и ограничени.
23 Alexander Porsche 14.03.2012 | 13:18
Така си е наистина.
22 david copperfield 14.03.2012 | 13:18
Да и мобилните оператори.
21 Миро Т 14.03.2012 | 13:18
Банките знаят, че рекламата е задължителна към тяхната политика.
20 Alexander Porsche 14.03.2012 | 13:17
Доста хора вече научават условията на банките по интернет и не се налага да ходят до там.
19 david copperfield 14.03.2012 | 13:16
Така е, те си плащат яко за реклама.
18 Галена Богданка 14.03.2012 | 13:15
17 Галена Богданка 14.03.2012 | 13:14
така си е, макар, че реламите по ТВ са крайно НАГЛи и много!!
16 Галена Богданка 14.03.2012 | 13:13
15 Галена Богданка 14.03.2012 | 13:13
14 Галена Богданка 14.03.2012 | 13:13
Така само в този сайт има два три банера на банки, които са най-много май:)
13 deja vu 14.03.2012 | 13:07
банките владеят всичко
12 черен ястреб 14.03.2012 | 13:07
да, но хората вече взеха да се дразнят от рекламите. дизайнерите ги направиха твърде натрапчиви и досадни
11 черен ястреб 14.03.2012 | 13:05
естествено че са банките, кой друг
10 kotenceto hapii 14.03.2012 | 13:00
ДОБРЕ РЕКЛАМИРАТ ХОРАТА :)
9 синята коалиция 14.03.2012 | 12:46
така е! и вероятността да го "уцелиш" в сравнение с телевизията е далеч по-голям !
8 троян кръстев 14.03.2012 | 12:43
никакъв шанс, скоро четох изследване за четенето при младите хора.. години няма да стигнат!
7 Romina Aleksandrova 14.03.2012 | 12:33
Рекламите в интернет дават възможност да се целиш с определен продукт към даден таргет, това е голямо предимство.
6 Сашо Костов 14.03.2012 | 12:29
Определено интернет е най-подходящото място за реклама, вече и телевизията е на второстепенна позиция.
5 мрачен интелектуалец 14.03.2012 | 12:26
напълно съгласен
4 манна небесна 14.03.2012 | 12:26
айде да не е всичко уеб до няколко години :)
3 нова надежда 14.03.2012 | 12:22
Интернет е чудесно място за рекламиране - всеки виси там и уплътнява време, та може и да погледне някоя реклама.
2 Елемаг Електриков 14.03.2012 | 12:17
до няколко години всичко ще е уеб
1 Елемаг Електриков 14.03.2012 | 12:16
нормално, банките най-имат пари и интернет се развива най-бързо

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас
  • 12:30 Арена спорт
  • 13:15 Зала на славата: Димитър Пенев
  • 13:30 Българското село
  • 14:00 Малки истории
  • 15:00 Уча, зная и играя детско шоу
  • 15:30 Азбука на любовта игрален филм...
  • 17:00 Това го знам детско куиз шоу
  • Сега bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Тя е като песен" - романтичен...
  • 15:00 "Бригада Нов Дом" - социален проект...
  • 16:00 "bTV разказва" - документална...
  • 16:30 "120 минути" - публицистично...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 19:40 "Защо, господин министър?" -...
  • 20:00 "Гласът на България" - музикално...
  • Сега Новините на NOVA
  • 12:30 "Коледно преследване" - с уч. на...
  • 14:15 "Как да се влюбиш до...
  • 16:00 "Да хванеш гората" - документална...
  • 16:30 "На фокус с Лора Крумова" -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 19:40 На фокус след новините
  • 20:00 "Пееш или лъжеш" (премиера) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.