По-интелигентното управление и таксуване на мобилния интернет може да подобри потребителското изживяване и в същото време да донесе по-големи печалби на операторите. Това заключават експерти на Ericsson ConsumerLab в ново публикувания си доклад "По-интелигентен мобилен широколентов достъп” (Smarter Mobile Broadband).
Проучването акцентира върху интернет потреблението през мобилни телефони. То е проведено в четири държави – Великобритания, САЩ, Индонезия и Бразилия и се базира на общо 2300 интервюта на потребители на мобилен интернет на възраст между 16-59 години.
Според изследването 40-45% от респондентите отговарят, че биха ползвали по-често интернет през мобилния си телефон, ако имаха достъп до по-високи скорости.
Най-важните причини, провокиращи потребителите да избират конкретни планове за употреба на мобилен интернет са: качество на мрежата и покритието; цена на услугата и не на последно място – достъпното обяснение за функционирането на съответния план.
Четири са основните концепции в изследването, предложени за коментар на респондентите:
1. Заплащане на високи скорости/качество за определен период – в този случай потребителите доплащат малка такса с цел увеличаване на скоростта на вече избрания мобилен план за определено време. Така те имат възможност да свалят файлове и да сърфират в мрежата значително по-бързо.
2. Опция за презареждане на плана или преминаване към по-ниска скорост – в този случай потребителите могат да увеличат своя трафик лимит. При тази концепция преди достигане на предплатен лимит се отваря прозорец, който предлага на потребителя или да продължи да ползва трафик с по-ниска скорост или да доплати малко количество за презареждане и да продължи да ползва мобилен интернет при същите скорости.
3. Заплащане само на конкретни услуги – при тази концепция потребителите заплащат малка такса с цел достъпването на определени уебсайтове, услуги или приложения неограничено и без да ползват трафика от основния си план.
4. Управление на няколко мобилни плана в едно домакинство – много потребители ползват повече от един мобилен план и често управляват планове на други членове от семейството си. Концепцията дава възможност на потребителите да управляват тези планове чрез прост интерфейс, като следят потреблението и поставят ограничения на различните връзки.
Някои от тези концепции бяха счетени за интересни навсякъде, докато други бяха възприети на конкретни пазари, което показва, че атрактивността на офертите и плановете варира според държавите, коментират авторите на проучването.
"Опитът на потребителите се отразява върху начина, по който те оценяват по-персонализираните и динамични предложения, които умното управление на трафика и таксуване позволяват", казва Сесилия Атервал, ръководител на Ericsson ConsumerLab.
"Потребителите във Великобритания и САЩ, които ползват неограничени планове, са по-внимателни при преминаването към нови такива. Това е така, тъй като те не са свикнали да мислят за своите онлайн навици. В същото време на пазари като Бразилия и Индонезия, където се ползват предимно предплатените услуги, новите концепции бяха приети по-позитивно. Хората на тези пазари са свикнали да плащат онова, което са употребили и да доплащат, ако е необходимо. Затова те не възприемат управлението като ограничение на настоящият им план”, коментира още Атервал.