Общо 141,1 млн. души ще използват през тази година мобилните си телефони за разплащания при покупката на различни стоки и услуги. Такава е прогнозата на анализаторската компания Gartner, според която стойността на извършените мобилни плащания ще стигне 86,1 млрд. долара за 2011 г.
За сравнение, през миналата година сумата е била 48,9 млрд. долара, а потребителите зад мобилните покупки са наброявали 102,1 млн.
Въпреки положителните прогнози експертите на компанията посочват, че пазарът на мобилните разплащания се разраства по-бавно от очакванията.
В страните с развиващи се икономики растежът не се е оказал толкова силен, колкото се е предполагало. Много доставчици на услуги тепърва трябва да нагаждат стратегиите си към условията в конкретните държави и е малко вероятно успешните модели от Кения и Филипините да бъдат пренесени на други пазари, става ясно от доклада на Gartner.
В същото време в държавите, в които проникването на мобилни услуги е на много високо ниво, потребителите също все още не са склонни бързо да променят навиците си и продължават масово да предпочитат разплащанията в брой и с банкови карти.
Gartner очаква SMS-ите и услугите чрез USSD (от англ. Unstructured Supplementary Service Data – стандарт за пренос на данни и комуникация с мобилния оператор) да са с основна роля при разплащанията на развиващите се пазари – поради спецификата на най-масовите апарати там.
На по-зрелите пазари широко застъпен ще е и WAP (Wireless Application Protocol – протокол, даващ възможност за показване на уеб приложения на телефона). Свалянето на мобилни приложения и мобилната търговия са с най-голям дял при WAP разплащанията, като WAP ще генерира близо 90% от всички мобилни транзакции в Северна Америка и около 70% в Западна Европа през 2011 г.
От Gartner подчертават, че, що се отнася до мобилните разплащания, благодарение на решенията, предлагани от Apple, eBay и Amazon все повече хора успяват да възприемат телефона си не само като средство, с което могат да предплатят услуга, но и като успешен начин да разглеждат подробно и закупуват различни продукти, докато са в движение.