Половината фирми у нас имат собствен уебсайт

87% от компаниите имат достъп до интернет

по статията работи: Ралица Стоянова | 13.12.2012 | 16:06

Все повече предприятия имат достъп до интернет. Увеличават се и тези, които поддържат уебсайт или уебстраница, за да подобрят своята бизнес среда.

През януари 2012 г. делът на предприятията, които имат достъп до интернет, достига до 87,4%, или с 0,5% повече в сравнение с предходната година, сочат данните на НСИ. 

Значително се подобряват видът и скоростта на използваната връзка - 76,2% от предприятията използват фиксирана широколентова връзка, което е със 7,7% повече в сравнение с 2011 г., а почти половината предприятия (48,8%) поддържат своя уебстраница или уебсайт.

ИКТ са най-широко използвани в големите компании с над 250 заети лица, 98,3% от които имат достъп до интернет, докато в малките предприятия (10 - 49 заети лица) този относителен дял е 85,7%. През 2012 г. всеки четвърти зает (26,7%) използва компютър поне веднъж седмично за изпълнение на своите служебни задължения, а за 22,5% от заетите лица е осигурен достъп до интернет, като в сравнение с предходната година се наблюдава увеличение съответно с 0,9 и 1,1%.

При малките предприятия (с 10 - 49 заети лица) се наблюдава най-висок относителен дял на заетите лица, използващи компютри (28,7%), докато при големите предприятия (с 250 и повече заети лица) най-висок е делът на заетите, използващи интернет - 24,8%.

През 2012 г. се наблюдава разширяване на възможностите за достъп до електронни административни услуги и на предлагането на по-широк спектър от онлайн услуги и административни процедури, които улесняват гражданите и бизнеса, ускоряват изтеглянето и изпращането на формуляри и внедряват нови практики на канализиране на информационните потоци.

С увеличаване на предлаганите онлайн услуги от публичната администрация се засилва и интересът към тяхното приложение в бизнес средите. От предприятията, използващи интернет, 82,7% са получили информация от органите на публичната администрация, или с 3,2 процентни пункта повече в сравнение с предходната година.

Повишава се и делът на предприятията, използващи възможността за изтегляне на формуляри (данъчни, счетоводни, статистически и др.) по електронен път, като за последната година 88,8% от тях са се възползвали от тази услуга. По- значително се повишава и интересът към самото изпращане или онлайн попълване на формулярите, като е регистрирано увеличение от 11,3% спрямо предходната година. Все още е малък делът на предприятията, които използват интернет за получаване на достъп до тръжни документи или спецификации в рамките на публичната електронна тръжна система, въпреки че има увеличение от 1,3 процентни пункта спрямо предходната година, едва 10,2% от предприятията са ползвали такива услуги.

От възможностите за автоматизиран обмен на информация и услуги се възползват почти всички големи предприятия (с 250 и повече заети лица) - 97% са изпращали попълнени формуляри, 96,3% са получавали (изтегляли) формуляри и 93,8% са получили информация по интернет.

Използването на интернет с цел извършване на електронна търговия от бизнеса оказва влияние едновременно в няколко насоки - намаляване на разходите на фирмите чрез оптимизиране на персонала, значително разширяване на обхвата на клиенти и доставчици до всяка точка на света, увеличават се приходите от продажбите, разгръща се интензивна маркетингова комуникационна стратегия, което своевременно довежда до повишаване на конкурентоспособността и развитие на все по-глобализиращия се пазар.

Данните от проведеното изследване показват, че онлайн продажбите на предприятията увеличават своя дял и все повече от тях използват интернет, за да подобрят своя бизнес и да улеснят клиентите и доставчиците си. Продажбите по интернет са се увеличили с 1,1% пункта спрямо предходната година, като 7,8% от предприятията са получили поръчки онлайн.

Стойността на осъществените продажби по мрежата е 4 205 млн. лева. Същевременно се наблюдава спад от 4,4% в относителния дял на предприятията, осъществили покупки онлайн за същия период, като 7,3% от предприятията са закупили стоки или услуги онлайн и общата стойност на направените покупки е в размер на 1 892 млн. лева.

Изследването на разходите и инвестициите в ИКТ се провежда веднъж на две години, паралелно с изследването за използване на ИКТ в предприятията. Наблюдаваният период е предходната (2011 г.) година. С нарасналото използване на ИКТ в предприятията съществено се увеличават разходите и инвестициите за тяхното закупуване и поддръжка.

През 2011 г. предприятията с над 10 заети са направили разходи, свързани с ИКТ, в размер на 2 576 млн. лева. С най-висок относителен дял (50,7%) са разходите за закупуване на ИТ услуги, в които се включват: ИТ консултантски услуги - компютърни системи и услуги по управление на мрежата; услуги по дизайн и инженеринг на компютърни и телекомуникационни мрежи; ИТ услуги по техническа поддръжка; услуги по осигуряване на ИТ инфраструктура, уебхостинг и други хостинг услуги; други ИТ услуги - инсталиране, ремонт и поддържане на компютри, периферни устройства и телекомуникационно оборудване; телекомуникационни услуги - фиксирани и мобилни телефонни услуги; услуги по пренос на данни; услуги за достъп до интернет и услуги на частни мрежи.

На следващо място по направени разходи от предприятията (33,3%) са разходите за закупуване на ИТ стоки (компютри и периферни устройства) и телекомуникационни стоки (оборудване) в размер на 857 млн. лв., в които се включват: ИТ стоки - всички видове компютри, сървъри; монитори, проектори, скенери, принтери, мултифункционални устройства и други устройства, които могат да бъдат свързани към компютри; харддискове, флашдискове и други устройства за съхранение на данни; ПОС терминали, банкомати; други устройства за обработка на данни; омуникационни стоки - стационарни и мобилни телефони, комутатори, устройства за предаване и приемане на глас, данни и изображения; модеми, рутери, хъбове и други комуникационни устройства в кабелни или безжични мрежи; телевизионни и професионални видеокамери; охранителни, противопожарни или други аларми.

Делът на разходите, направени за лицензиран софтуер, софуерни пакети или за специализиран софтуер, направен по поръчка, представлява 11,3% от общите разходи за ИКТ. В тази категория се включват: софтуерен пакет (операционни системи, мрежов софтуер, софтуер за управление на бази данни, развойни инструменти и езици за програмиране, софтуерни приложения за използване в офиса и за домашна употреба, специфични производствени и други софтуерни приложения); софтуер за изтегляне (системен софтуер, приложен софтуер); софтуер, използван онлайн; софтуер, направен по поръчка на клиента; лицензи за използване на даден софтуер в рамките на предприятието.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


18 ferdi mravkata 14.12.2012 | 10:42
Пазаруването онлайн ще се развива и още по-интензивно за напред, защото е по-удобно, пести време и онлайн магазините предлагат повече артикули за потребителите.
17 ferdi mravkata 14.12.2012 | 10:40
По принцип всяка фирма трябва да има уеб сайт който да представя дейността ѝ. Така името на марката се популяризира и дава достъп до повече хора да я научат и потърсят услугите ѝ.
16 David Hayemaker 14.12.2012 | 09:02
Някои фирми печелят много с минимални средства. Примерно някой продава авточасти на добри цени, прави си платена страница в някой автомобилен форум и се почва веднага :).
15 Средновековен Рицар 14.12.2012 | 09:01
И аз съм свикнал така. В интернет буквално има всичко което поискаш. Много лесно и бързо сравнявам цената на един продукт и избирам най-добрата оферта.
14 Jason Bourne 14.12.2012 | 09:00
За да си покажат какви са платовете в наличност които имат, както и че могат да ушият костюми и рокли по поръчка. Мога да ти дам няколко сайта на гумаджийници, където печелят предимно защото имат сайт в интернет и предлагат страхотни отстъпки!
13 Батко съссладко 14.12.2012 | 08:59
Аз съм на мнение, че преди да платя за нещо над 90-100 лева, то аз трябва да вляза в интернет и да прочета повече мнения на други потребители за самата фирма или продукт.
12 David Hayemaker 14.12.2012 | 08:58
И българина се научи да проверява първо фирмата по интернет и чак тогава да предприема каквото и да било :).
11 Средновековен Рицар 14.12.2012 | 08:57
Аз през интернет правя почти всичко. Поръчвам си части за колата, правя си конфигурация на компютър, както и много други неща.
10 Jason Bourne 14.12.2012 | 08:56
Все повече хора търсят информация за продукти и всякакви други артикули по интернет и в един момент попадат на сайта на фирмата и така тя ги привлича като клиент.
9 Батко съссладко 14.12.2012 | 08:55
Така и трябва да бъде. Има фирми които си имат офис и магазин примерно, но са популярни повече в интернет и именно на тези продажби разчитат.
8 Камелия Стефанова 13.12.2012 | 18:16
Така е, расте броят на фирмените сайтове, също и на онлайн магазините за пазаруване
7 little shock 13.12.2012 | 18:15
Нормално е фирмите да имат своя страница в интернет. Така има по-голям шанс бизнесът им да се популяризира като достигне до по-голям брой клиенти.
6 Камелия Стефанова 13.12.2012 | 17:59
Само искам да кажа че уебсайт и уебстраница са две напълно еднакви неща и се използват като синоними.
5 rene artois 13.12.2012 | 17:11
В днешно време е повече от наложително фирмите да имат сайт, тъй като той е най-добрата реклама и най-прекия път до клиента.
4 Milica Georg 13.12.2012 | 16:52
И правилно! Лично аз винаги като търся каквото и да е било първо се ровя в нета, същото се отнася и за информация за самата фирма - контакти, ценова листа, асортимент и пр. Огромно удобство е това.
3 Дидо Тъпото 13.12.2012 | 16:20
На мен по-скоро ми е странно, че другата половина нямат и че една голяма част от тях няма достъп до интерент. Направо са изостанали.
2 Meglena Barutchieva 13.12.2012 | 16:19
ми на останалите явно не им трябва. ако са шивашки цех например и шият за чужбина, за какво им е? или гумаджийница.
1 Svetlin Rusev 13.12.2012 | 16:15
Половината е доста малко,а и като знам на повечето фирми какви са им сайтовете,то е почти като да нямат сайт,понякога и по-лошо.Българските фирми трябва да влязат и те в 21-ви век и да разберат,че интернет е много важен и да се научат как да го изпозват най-добре.

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва с Георги Любенов
  • 11:00 Туризъм.бг
  • 11:30 Опитай света... с Ханес
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:30 Бразди
  • 13:15 Иде нашенската музика
  • 14:15 Чешити
  • 14:30 Религията днес
  • Сега "Тази събота и неделя" - уикенд...
  • 11:00 "Вкусът на България" - кулинарно...
  • 11:30 "Светът на здравето" - здравно...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Загадки за начинаещи" - мистъри,...
  • 14:20 "Послушай сърцето" - романтичен...
  • 16:00 "COOLt" - лайфстайл предаване с...
  • 17:00 "Животът по действителен случай" -...
  • Сега "Събуди се" - предаване
  • 11:00 "Съдебен спор" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 Темата на NOVA
  • 13:00 "Семейство Адамс" - анимация
  • 14:50 "Пак ли ти?" - с уч. на Кристен...
  • 17:00 "Съдби на кръстопът" - предаване на...
  • 18:00 "Ничия земя" - предаване
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.