Очаква се мобилните услуги да бъдат предлагани като услуги в пакети. Както показва анализът на пазара за миналата година, увеличение се наблюдава именно в този дял.
От миналата година Комисията за регулиране на съобщенията е включила при наблюдението си на този пазар и този сегмент, тъй като компаниите се ориентират към него и той става все по-популярен.
Обособеният сегмент пакетни услуги променя съществено някои от компонентите.
Наблюдава се тенденция към инвестиране в единни технологични платформи, които предоставят различни телефонни услуги. Спрямо това се променя и печалбата на някои от компаниите.
За втора поредна година приходите при мобилните гласови телефонни услуги намаляват. Въпреки това мобилната гласова услуга продължава да има най-голям относителен дял – 83.4%. През 2010 г. намалението обаче е със 7.7% на годишна база.
За първа година обаче се отчита и намаляване на броя на абонатите на мобилни услуги с 3.4%, но се увеличават потребителите на мобилни услуги, които подписват договори.
В дяловото разпределение се забелязва увеличение при Космо мобайл и БТК, за сметка на Mtel, относно брой потребители. По показател приходи се наблюдава леко намаляване на приходите на Mtel и Globul с малко над процент, а приходите на БТК се увеличават.
След възможността за преносимост на мобилните номера вече има регистрирани близо 132 хил. номера, които са преместени до началото на 2011 г.
При пазара на електронни съобщения за втора поредна година се отбелязва спад от 6% спрямо предходната година. Приходите са 3.143 млрд. лв. Най-голям относителен дял в обема на този пазар заемат гласовите услуги. Те формират 74% от обема на пазара - общо и за мобилните, и за фиксираните телефонни услуги.
Спад от 26% е отчетен и при фиксираните телефонни услуги, които имат дял едва от 16.2%.
Това се дължи на замяната на фиксираната услуга с мобилна, но също и на факта, че през тази година приходите от пакетни услуги с включена фиксирана телефонна услуга са отразени в друг сегмент – пакетни услуги.
Броят на фиксираните телефонни постове се увеличава с 1%, но се наблюдава нова и очаквана тенденция новите абонати да предпочетат услугите не на традиционната компания. Така с 10% се покачва броят на телефонните постове на алтернативните предприятия за сметка на тези на БТК.
След тях с 10.3% е делът на преноса и разпространението на радио и TV програми, трети по обем на дяловото разпределение са услугите по пренос на данни и достъп до интернет – 10.1%.
През 2010 г. в този сектор са инвестирани общо около 800 млн. лв., което на годишна база е ръст от 44%. 638 млн. лв. са предвидените инвестиции за настоящата година. Инвестициите са предимно за развитие на мрежата.
Освен увеличаването на пакетните услуги от комисията по регулация на съобщенията очакват в бъдеще да продължи замяната на фиксираните телефонни услуги с мобилни. Положителна тенденция е и това да намаляват разговорите ни за мобилни услуги за месец. Освен това се очаква и драстично увеличаване на промоциите, което е свързано с отстъпки от месечните абонаменти или цени за разговори.