Спомняте ли си онези часове в училище, особено по точни и природни науки, в които целият урок се преподава скучно, във вид на абстрактни формули и обяснения. Ако не, то или сте имали наистина добри учители, или просто сте били толкова запалени по темата наука, че начинът на преподаване просто не е имал значение.
За всички останали часовете по химия или физика са били, ако не мъчение, то поне едно от нещата, които трябва да се изтърпят.
А нещата биха могли да са много по-различни. Часовете по природни науки могат да се превърнат от задължение в нещо, което детето чака с нетърпение. Протяжните 45 минути могат да се превърнат в едно от най-големите удоволствия, които човекът може да изпитва – момент, в който учим нови неща, изпробвайки как работи светът около нас. Да не говорим за децата, при които стремежът за учене е направо вроден.
В развитите държави образователните системи отдавна залагат повече на практическите задачи в училище и на изпълнението на проекти, отколкото на простото зазубряне на учебния материал и разбирането му на абстрактно ниво. За щастие, виждаме, че и в България нещата започват да се променят лека-полека. Или ако не друго – то поне започва да се мисли в тази насока.
Българските учители по точни и природни науки започват да осъзнават, че учениците им живеят в смес от реална и дигитална среда, и че практическият опит и експеримент са толкова важни за разбирането на света, колкото и теоретичните познания. Може би, затова толкова много преподаватели по химия, физика и биология се събраха днес в столичната професионална гимназия "Джон Атанасов", за да научат повече за представената Дигиталната лаборатория за часовете по природни науки.
Комплектът от специален таблет, USB декодер и набор над 50 най-различни сензора за физически, химически и биологични изследвания е разработка на българската ИТ компания. Той бе демонстриран от представители на разработчиците и на Департамента за информация и повишаване на квалификацията на учителите (ДИПКУ) към Тракийският университет в Стара Загора.
Кабинетът по физика, където учениците очакват учителят да покаже някой "фокус", бе преобразен чрез нова техника и нов подход към учебния час. Работните листа бяха заменени от електронни графики, сложните сиви уреди - от умни USB сензори, а мишките и клавиатурите - от чувствителни на докосване екрани.
Работейки със специализираната и същевременно силно опростена технология, учениците ще могат да извършват огромни по своето разнообразие експерименти и опити в часовете по природни науки. Благодарение на USB декодера цялата събрана от сензорите информация автоматично се предава към лаптоп, където може да се обработи по най-различни начини със специален софтуер на български език.
С новата система учениците от 3 до 12 клас ще могат да провеждат разнообразни (и съобразени с възрастта им) опити, следейки едновременно до четири параметъра – например, експеримент за следване метеорологичните условия в парка и свързаните с тях, температура и влажност на въздуха, атмосферно налягане и скорост на вятъра.
Апаратурата е направена максимално здрава и компактна, така че да може да се пренася и използва, без проблеми и на открито. Освен всички екстри за анализ на данни, софтуерът има възможност и за добавяне на видео на заснетия експеримент, който после да бъде демонстриран от учителя на следващите групи ученици.
Освен описание, представянето на апаратурата днес включваше и практическа част, в която ученици от различни възрасти направиха серия от опити с новите сензори – свързани с определяне на ускорение на свободно падащо тяло, измерване на температура на тяло и др.
Интересното в случая бе, че при анализа и направените сметки част от децата, освен таблетите използваха смартфоните си. Така, ако не друго, те виждат на практика, че изчислителната мощ на любимите им "умни" джаджи може да се използва и за друго, освен за игри и висене в социалните мрежи. Че освен удоволствие и развлечение технологията може да носи нови знания и разбиране на заобикалящия ни свят.