България не е евтина дестинация. Това е мнение, наследено от миналото.
Това заяви в ефира на БНР заместник-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов, анализирайки отминаващия летен туристически сезон.
През последните години България се сдоби с най-добрата база за настаняване, персоналът става все по-добър като квалификация и начин на обслужване.
В ценово отношение пред България се нарежда Турция, като дестинация където цените са по-високи от нашите. "Ние се намираме между Турция и Гърция в ценово отношение", добави Маринов.
В преобладаващата си част туристите, които идват у нас, са хора със средни доходи, добави още той.
Като слабост на туристическата индустрия зам.-министърът посочи неумението ни да предлагаме на туристите повече допълнителни услуги, повече екскурзии в страната и посещения на културни обекти.
Според него персоналът трябва да бъде обучен в т.нар. suggestive selling - когато туристът има желание да закупи една услуга да му бъде предложено да закупи и нещо допълнително, каквато е практиката в някои вериги ресторанти и заведения.
По повод множеството поставяеми обекти, които загрозяват пейзажа и предлагат стоки със съмнително качество и сриват имиджа на страната, зам.-министърът коментира, че правомощията за издаване на разрешение за такива поставяеми обекти са на общините. Ограничаването на техния брой и тяхното по-прецизно местоположение и естетическия им вид е в задълженията и правомощията на съответните общини. Праз тази година започнаха действия в тази насока и значителен брой от тези обекти бяха премахнати, а останалата част ще бъдат премахнати след края на сезона.
Основен фактор за избор на дестинация за почивка е цената и чрез набиращата популярност у нас услуга all inclusive се постига една оптималност в ценово отношение, каза още Маринов.
Летният сезон не е само по Черноморието, въпреки че там са съсредоточени около 80% от легловата база и туристическите потоци. Във вътрешпността на страната също има много добри обекти, където all inclusive не се предлага.
Зам.-министърът съобщи, че в средата на месец септември ще бъде пуснат в действие порталният сайт на българския туризъм с 8 езикови версии. В него ще бъдат представени над 400 туристически обекта в страната – културен, балнео и спатуризъм, екотуризъм.
В този мултимедиен каталог ще има Google map, където всеки турист ще може сам да си направи маршрута с помощта на GPS координати.
В края на годината ще стартира и друг проект по ОП "Регионално развитие", който ще бъде за изработване на стандарти за туристическите информационни центрове и бюра и тяхното свързване в мрежа, което ще помогне за по-голямата разпознаваемост на туристическите обекти.
В края на тази и началото на следващата година предстоят 3 журналистически тура на българското културно наследство. Първият ще бъде за тракийското наследство, вторият - общо за културата и третият - за малки и по-неизвестни културни обекти.
България се подготвя за участие през есента в най-голямото туристическо изложение в Лондон, в две изложения в Москва и в единственото изложение за културен туризъм в света – в Италия. На него ще представим най-новите ни археологически открития. Акцент в туризма през следващата година ще бъдат културният и спа туризмът.
Работи се върху проект за създаване на бранд България, за да може страната ни да бъде разпознаваема на туристическата световна карта, съобщи Маринов.
В края на тази и началото на следващата година предстоят 3 журналистически тура на българското културно налседство – тракийско, общо за културата и малки и по-неизветсни културни обекти . За чуждетсрании телевизии и електронни медии и за пишещи журналисти.