Оперативна програма "Регионално развитие" извън основната инфраструктура има един много важен приоритет и това е развитието на туризма.
Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова по време на подписването на пет договора за безвъзмездна финансова помощ в размер на 20 млн. лева по тази оперативна програма.
Средствата, които има ОП "Регионално развитие" за туризъм, са 370 млн. лева. От тях 64 млн. лева са тези средства, които са единствените неинфраструктурни средства за развитието на туризма. Това са т.нар. меки мерки, които да подкрепят на национално ниво развитието на туризма, на националния туристически маркетинг, привличането на чуждите туристи и развитието на сектора като цяло, посочи Лиляна Павлова.
"Това бе и секторът, който в условията на криза продължи да развива и поддържа икономиката", посочи още тя.
Останалите средства - около 300 млн. лева, са насочени към развитието на туристическата инфраструктура с бенефициент общините.
Ангажимент на всяка община-бенефициент е да предлага своя проект като такъв извън самата туристическа дестинация. Те имат възможност да предложат въвеждащия път до там. Дали това ще са велоалеи, морски автобуси, атракционни влакчета, стълби, екопътеки, лифтове и др., е въпрос на преценка на общината, смята Лиляна Павлова. Тя допълни, че усвояването на средствата зависи от активността на общината.
Благодарение на туристическата инфраструктура се развива туристическата атракция и така достъпът до нея е лесен и приятен.
9 договора за "Устойчивото развитие на туризма" по ОП "Регионално развитие" вече са в реализация, а 4 от тях даже са приключили. Почти 50% от средствата по тези проекти са усвоени и дори са спестени около 1 млн. лева, с които ще бъдат финансирани нови проекти.
"Това е и нашата дългосрочна цел – в следващия програмен период ОП "Регионално развитие”, извън инфраструктурата, насочена към подобряване на градската среда, енергийната ефективност на нашите общини, градове, ще бъде една отделна приоритетна ос, свързана с туризма в две направления – националния туризъм, националния туристически маркетинг, допълнен с туристическата инфраструктура на територията на общините", каза регионалният министър.