До края на тази годината държавното предприятие "Национална компания "Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) ще сключи договори за всички европейски средства за жп сектора, предвидени по Оперативна програма "Транспорт”. Това каза заместник-генералният директор на компанията Красимир Крачунов, цитиран от Агенция "Фокус”.
След месец НКЖИ ще разполага с подписани договори за повече от 400 млн. лева. Средствата ще са за ремонта на жп отсечките по линията Пловдив – Бургас, за който са предвидени 360 млн. лева и за жп участъка Свиленград – турска граница - 60 млн. лева.
На 8 февруари ще бъдат отворени офертите на участниците в процедурата за ремонта на жп линията Септември – Пловдив. Поръчката е за около 300 млн. лева. Ще стартира и процедурата Димитровград – Свиленград, която е за около 200 млн. лева.
Обновяването на тези жп линии ще позволи в края на 2013 г. скорост на движение на влаковете между 130 - 160 км/ч. Така през 2014 г. от София до Бургас ще се стига с влак за 3 часа, каза председателят на Борда на директорите в НКЖИ Орлин Алексиев. Това може да направи жп транспорта по-атрактивен от въздушния.
България не е подходяща за скоростна железница. Най-голямото разстояние у нас е 500 км и е икономически неизгодно да се строи скоростна железопътна линия, смятат специалистите.
До края на 2009 г. НКЖИ е имала 59 млн. лева загуба. Прогнозните данни за 2010 г. сочат, че компанията ще приключи миналата година с около 16 млн. лева загуба. Очаква се да излезе на печалба в най-добрия случай през 2012 г.