Българските хотелиери явно не разбират от критики и сарказъм. Скъпотията по коледно-новогодишните празници роди вица "Не мога да си позволя Велинград, отивам на Малдивите". И въпреки че през 2023 г. нощувките вече поскъпнаха значително, бизнесът по настаняване на туристи масово се кани да вдига още цените, отбелязва вестник "Сега".
Скорошно проучване разкрива, че 60% от хотелите ще "зарадват" клиентите си с до 10% поскъпване. Има и по-лоша новина - цели 16% планират увеличение с между 10 и 20%. Само 20-ина процента от анкетираните ще запазят цените. Съвсем малък е делът на хотелиерите, които смятат да предложат по-евтини нощувки.
Всички тези данни са част от национално допитване до мениджъри и собственици на хотели, проведено от Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE). То показва също, че 2/3 от участниците в анкетата се надяват да увеличат приходите си с до 20% спрямо миналата година.
Сигналите от съседните ни държави също не са добри за туристите - показват поскъпване. Вероятно това окуражава българските хотелиери да тестват още прага на поносимост на клиентите - местни и чуждестранни.
ЗАЩО
Хотелиерите оправдават непрестанните поскъпвания с познати аргументи - недостиг на работна ръка, обща инфлация, растящи разходи за заплати. 38% от участвалите в допитването посочват, че липсата на кадри е основен проблем. Всеки четвърти се оплаква от непрестанно променящи се условия и невъзможност за дългосрочно планиране, за 17% поскъпването на потребителските стоки и услуги е водещо предизвикателство. 13% твърдят, че за тях най-тежкият удар е отливът на туристи от традиционни пазари.