Стига да се справим добре през този програмен период (2007-2013 година) и да усвоим максимално средства, вероятно през следващия програмен период можем да имаме с между 15 до 20 процента по-голям бюджет за транспорт. Това каза днес (10.09.11) във Варна министърът на транспорта Ивайло Московски, който участва в информационен ден за оперативна програма "Транспорт", предаде БТА.
Московски допълни, че приоритетите за следващия програмен период са ясни. При пътните проекти това е магистрала "Хемус". В този сектор друг евентуален приоритет е "Черно море" - пътят между Варна и Бургас, но не знам дали ще е с параметри на магистрала или четирилентов път, обясни министърът.
В железопътната инфраструктура приоритетите са жп линиите София - Драгоман, София - Елин Пелин и Елин Пелин - Септември. Според Московски е вероятно приоритет да стане и фаза от проекта Видин - София, тъй като той е изключително скъп.
За европейските транспортни коридори министърът каза, че проблем е, че на различните места има изградено по нещо. Нашата цел е да се окомплектоват целите коридори, посочи министърът и допълни, че в момента сме се концентрирали в направлението сръбска граница - турска граница, тъй като там е изградено най-много.
Министерството предвижда още в този програмен период при следващото разместване на средства в програмата на мониторинговия комитет да има бюджет, в който ще се включи изцяло реконструкция на Централна гара "София". Има вероятност да бъде включена и гарата в Пловдив.
Оперативна програма "Транспорт" в момента има 66 процента договорени средства от малко над 2 млрд. евро, обясни министърът. Над 16% за разплатените средства по програмата. Предизвикателството пред нас е процентът на разплащане максимално да се доближава до договорения, каза Московски. Според него вероятно първия проект за високоскоростна железница в страната, който ще се реализира, е Пловдив - Бургас със скорост 160-200 км в час. По думите му този проект трябва да е готов в края на 2013 г.
Министърът коментира още, че в момента се прави анализ за това колко са губещите жп линии. Той беше категоричен, че ще има закрити губещи жп линии. Вероятно в рамките на два месеца ще сме готови с анализа и ще го обявим, обясни транспортният министър. Там, където не съществува никакъв друг алтернативен транспорт обаче, няма да се закриват линии, увери Московски.
При водния транспорт приоритетно ще се прилага принципът на публично-частното партньорство, основно концесионирането, каза транспортният министър. Пристанище "Варна" е на проучвателен етап и предконцесионен анализ, който ще покаже първо обхвата, който е разумно да бъде предоставен на концесия и след това респективно да стартираме самата концесионна процедура, каза Московски.
В заключение министърът заяви, че електронните листовки за изпитите за шофьор ще са факт до 1 месец. Със сигурност с тях ще намалеят некачествените шофьори, смята той.