Когато даден магазин или заведение реши да използва музика, за да забавлява своите клиенти, той потребява авторски права. И за тях трябва да се плати определена сума.
Колко струва на собственика да пусне музика, разказа за iNews изпълнителният директор на ПРОФОН Ина Килева. Нейната организация е регистрирана в Министерство на културата и отговаря за събирането, разпределянето и изплащането възнаграждения за артистите - изпълнители и музикални продуценти, когато тяхната музика се използва от страна на редица бизнеси у нас.
Мит е високата такса, която трябва да платят заведенията за авторските права на музиката, обясни Килева и допълни, че средната цена е около 300 лева на обект за цялата година.
Таксата обаче варира и, нормално, е различна за семейните хотели и големите петзвездни гиганти. Хотел с до 20 легла и ресторант например ще плати 68,80 лева за цялата година. Докато таксата за петзвездния хотел може да стигне и до 10 хил. лева. Има значение и дали обектът е сезонен или не – ако работи до 184 дни в годината – плаща наполовина.
Магазините и другите търговски обекти също трябва да платят за музикалното оформление – таксата е до 30 лева за магазин с площ до 20 кв. метра. "След това се изчислява грубо по левче на квадратен метър", коментира Ина Килева.
Тарифите са гъвкави и зависят до голяма степен от вида на обекта – хотел, ресторант или магазин, от броя маси или легла и разбира се, от категорията на обекта. На страницата на ПРОФОН пък може да бъде намерена и точната тарифа, която определя цената за различните обекти.
Сумите отиват при изпълнителите и собствениците на авторските права – за 2010 и 2011 година от ПРОФОН са разпределили почти 9 млн. лева на 50 хил. изпълнители по целия свят, обясни още изпълнителният директор на организацията.
Какво още разказа Ина Килева очаквайте утре в интервюто ни с изпълнителния директор на ПРОФОН.