Държавното дружество "БДЖ-Пътнически превози" е изправено пред нови предизвикателства, свързани с либерализацията на пазара на железопътни превози. Предстоящата обществена поръчка за избор на изпълнители на услугата най-вероятно ще бъде разделена на три обособени позиции, съобщиха от Министерство на транспорта, предаде Economic.bg.
Нещо повече – трета частна компания очаква лиценз от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация". Ако това се осъществи, държавният оператор ще трябва да се конкурира с "Пимк" и "Рейлимпекс", които вече заявиха амбициите си да участват в пазара.
Според експерти, предоставената една година удължен договор едва ли ще бъде достатъчна за "БДЖ-Пътнически превози" да се приведе в конкурентно състояние. Липсата на ресурси – материални, финансови и управленски – може да остави държавния оператор с нерентабилни маршрути, докато частните компании ще се насочат към по-доходоносните отсечки.
От транспортното министерство уверяват, че пазарната либерализация е ключова част от Плана за възстановяване и устойчивост, а Европейската комисия следи отблизо процеса. Предвижда се новата обществена поръчка да обхваща три направления: София – Пловдив – Бургас, София – Горна Оряховица – Варна и останалите линии в страната.
Според жп синдикатите, разделянето на мрежата на отделни лотове поставя БДЖ в неблагоприятна позиция. Те изразиха опасения, че служителите и материалната база на държавния превозвач ще преминат към частни оператори. Въпреки това, ЕС задължава запазване на трудовите правоотношения и социалните придобивки на служителите, независимо от промяната на оператора.
От друга страна, представители на железопътния сектор виждат възможност в отварянето на пазара. Заместник-председателят на "Клъстер Зелен транспорт" Мартин Янев посочи, че частните оператори могат да донесат подобрено обслужване и ефективност. Според него, добавянето на регионални линии към лотовете би могло да стимулира допълнителни приходи, без да се изисква субсидиране.
Министерството на транспорта потвърди, че избраният изпълнител ще получи достъп до част от подвижния състав, пропорционален на обема на услугата. Освен това ще бъде предложена възможност за наемане или закупуване на материалната база и влакове, собственост на БДЖ, на пазарни цени. Важно е да се отбележи, че избраният оператор не е задължен да се възползва от тази възможност.
Докато процедурата продължава, държавният оператор остава в центъра на вниманието. Новият формат на пазара ще определи каква ще бъде ролята на БДЖ в бъдещето на железопътния транспорт в България.