След проведени консултации между организациите, които членуват в Национална мрежа за децата, днес (9 март) организацията излезе с коментара си по предложения закон от Министерство на образованието и науката (МОНМ) за предучилищното и училищното образовани.
Националната мрежа за децата (НМД) подкрепя предлагания законопроект за училищно и предучилищно образование и изразяваме удовлетвореността си, че Министерството на образованието, младежта и науката е отразило основни техни предложения, изказани по време на консултативния процес по изготвяне на концепцията за закона.
Като положителни стъпки от НМД определят закриване или преобразуване на седмичните детски градини и детските градини за деца със СОП в детски градини, в обединени детски заведения или в центрове за работа с деца, както и създаване на Центрове за работа с деца и ученици, на общинско, областно или на регионално ниво, в зависимост от местните потребности.
На сериозна критика обаче попадат именно Центровете за подкрепа на личностното развитие. От Националната мрежа за детето посочват, че определеното от закона единствено общинското равнище създаване и функциониране на Центровете създава сериозни опасности:
Лишаване на децата от определени услуги или от предоставянето на услуги с ниско качество в някои общини. Основанията за това са свързани с недостига на достатъчно количество от добри, тясно профилирани специалисти по места.
Прехвърлянето на всички видове услуги на общинско равнище, без достатъчно обезпечаване на процеса с необходимите информационни, методически, човешки, финансови и други ресурси, поставя на сериозен риск прилагането на моделите в малките и средните общини. Тази вероятност се засилва и от факта, че разкриването на Центровете остава единствено в сферите на желанието и възможността на кметовете.
Ние предлагаме да бъде преразгледана възможността центровете да бъдат създавани и да функционират и на други равнища, освен на общинско – т.е. областно и национално.
Освен това в становището на НМД се изказва опасение, че МОНМ няма да има възможност да генерира достатъчно професионален и експертен капацитет по тази линия, както не са изготвени и ясни изисквания за контрол и качество на услугите, които ще се предлагат в Центровете.
"Широкото дефиниране на сферите на дейност на Центровете, от една страна, покрива голям спектър от необходими услуги, които са в интерес и на децата, и на училищата. От друга страна, без ясни регламенти за специализация и професионално окомплектоване на тези услуги, се създава предпоставка за разкриване на звена или услуги, които правят всичко."
Също така от Националната мрежа за децата подкрепят като цяло автономията на училищата, както тя се предоставя в проектозакона, но настояват за ясен ангажимент от страна на министерството за подкрепа и обезпечаване на съвременен образователен процес.
В тази посока е и критиката към проектозакона с искане за създаване на система за квалификация и подкрепа на педагогическите кадри, обвързана с политиките за развитие на училищата. От НМД предлагат квалификацията да се обвърже много повече с идентифициране на конкретните потребности от нея на ниво отделен учител и на ниво педагогически екип и с ефективността ѝ спрямо напредъка на всеки ученик, както и да се обвърже атестацията на учителите с напредъка на техните ученици.
От НМД предлагат да се ускорят довършителните работи по стандартите и те да бъдат публикувани преди законът да бъда гласуван от Народното събрание, тъй като именно стандартите съдържат съществената част от образователните политики.
Успоредно с работата по стандартите Министерството на образованието, младежта и науката да изготви оценка за осъществимостта на Закона за предучилищното и училищното образование, която да се публикува преди влизането в сила на закона.
"Ние подкрепяме усилията за сериозни промени, но в същото време някои от сроковете крият сериозни рискове, тъй като въвеждат радикални промени в национален мащаб", посочват в становището си от Национална мрежа за децата.
В позицията организациите в Мрежата предлагат техните забележки да се вземат под внимание в хода на дебатите в Народното събрание, след като проектозаконът бъде предложен на вниманието на депутатите.