Младите шофьори да получават временна книжка за 1 г. Това е едно от предложенията на Съюза на българските автомобилисти (СБА), което предстои да бъде обсъдено по време на обществения дебат за промени в Закона за движение по пътищата.
Тази временна книжка ще даде възможност на младия водач да се донаучи, защото тези 35 часа шофьорски курсове са крайно недостатъчни, защити идеята пред в. "Монитор" шефът на СБА Георги Янакиев.
Той обясни, че е много важно младежите не да бъдат дискриминирани по пътищата, а да не получават усещането, че са пълноценни шофьори, преди да са се научили да карат.
Според предложението, ако временната книжка е за период примерно от една година, през това време водачите ще трябва да посещават допълнителни курсове, да карат с придружители да не извършват нарушения.
Ако спазят всички изисквания, едва тогава ще получат постоянна книжка.
Междувременно бившият транспортен министър и настоящ депутат от БСП Петър Мутафчиев обяви, че не е изключено въвеждането по предложение на обществени организации на ограничение за неопитните водачи за максимална скорост по магистралите от 110 км/ч., вместо както за останалите – 140 км/ч.
Не сме съгласни младежите да бъдат дискриминирани с ограничения по магистралите, просто трябва да им се даде време да се научат, и то наистина да изкарат курсовете, а не само да си платят и да си вземат книжката, възпротиви се обаче на идеята Янакиев.
За целта от СБА ще настояват за крути мерки относно корупцията при даването на шофьорски книжки. Именно там контролът трябва да е най-стриктен, категоричен е Янакиев.
Часовете кормуване също трябвало да бъдат увеличени, тъй като сегашният им брой от 35 е крайно недостатъчен, твърдят специалистите. От СБА са против драстичното увеличение на глобите и санкциите.
Да, трябва да бъдат завишени наказанията, но това, което се предлага - от 100 на 1000 лв. за преминаване на червен светофар и отнемане на книжка при превишаване на скоростта над 30 км/ч. над разрешеното, е прекалено, смята Янакиев.
Той определи тези предложения като доста жестоки и даде пример със скъпите мощни автомобили, при които скорост с 30 км/ч превишение трудно се усеща от водачите. Едно от най-важните неща за СБА е преди всичко да се актуализират пътните знаци, тъй като в момента имало стари табели, които неоправдано свалят скоростта от 80 км/ч на 40 км/ч, без за това да има реална причина.