Николай Цонев е роден на 9 юни 1956 година в Перник. Завършва специалност "Радиоелектроника” във ВНВАУ – Шумен, от 1986 - 1989 г. учи във ВА ПВО СВ "Василевски" – Киев, Командно-щабен профил, през 1996 г. завършва "Счетоводство и контрол” в УНСС, а през 2005 година – специалност "Философия” в СУ "Свети Климент Охридски”.
От 1978 до 1992 г. Цонев е офицер в Българската армия. В периода 2001-2002 г. е съветник на министъра на отбраната, а от 2002 г. е изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Социални дейности на МО".
На 24 април 2008 г. е избран за министър на отбраната в правителството на Сергей Станишев и остава на поста до август 2009 г. През месеците след края на мандата му като министър на отбраната Николай Цонев е разследван за злоупотреби по време на управлението му на Министерството на отбраната.
На 1 април 2010 г. е арестуван и обвинен в предлагане на подкуп на следовател. На 28 октомври 2012 г. е оправдан от Софийския градски съд по това обвинение. На 1 юни 2012 г. Цонев е оправдан от Върховния касационен съд по друго дело – за сключване на четири неизгодни сделки през 1999 г.
На 24 юни 2012 г., на учредителното събрание на ПП "Нова Алтернатива" е избран за председател на партията. Партията има центристка ориентация и изповядва патриотично- либерални идеи.
Разговаряме с Николай Цонев дни след поредната оправдателна присъда по едно от делата, които се водят срещу него.
Какво смята за реформата в армията, за предложените промени от военния министър Аню Ангелов за пенсионирането на военните, за делата, водени срещу него и новото му амплоа на политик.
Г-н Цонев, бяхте министър на отбраната в продължение на 1 година. Какво успяхте да направите в Министерството на отбраната?
- Когато станах министър, военните получаваха 391 лв. средна заплата. Аз съм професионален военен - знам какво е каска, противогаз, автомат и осъзнавах, че това не е нормално. Когато напуснах армията – средната заплата беше 745 лв., плюс 15- те "Цоневките", които още важат. Основният, истинският проблем с професионалната армия, аз се опитах да го реша, но след мен го промениха.
Специално за войнишка служба аз прокарах нови идеи и стратегии, каквато е навсякъде и е нормална във всички държави и при нас трябваше да е така – направих военна служба и премахнах договорната служба, което означава – явяваш се, ставаш войник и служиш, докато можеш и служиш 25 г. Това се направи, с цел войниците да служат в армията – това си е един вид професия - войникът да бъде заинтересован да служи.
Много компромиси направих. Военните са с ограничени граждански права, без синдикати, без право на друг договор и допълнителна работа, трябва да са 24 часа на разположение – значи, трябва да имат някакви социални стимули, за да се компенсират тези ограничени граждански права. Но няма как да им направиш заплатата 2000 лв. и затова направихме една социална програма в Министерство на отбраната.
Направихме на 15 г. да можеш да си купиш жилище, което му се полага, защото има 15 г. служба, а не както е сега, да може да си го купи, защото живее там. Военните можеха да живеят безплатно в жилищния фонд на Министерството на отбраната, като започнахме да купуваме жилища, с цел да преодолеем кризата тогава с правителствено решение, а от друга страна – имотите, които са на МО, или с лично строителство на самото министерство, или с отстъпено право на строеж, се създаваше жилищен фонд, който отново се дели на две – едното за служебни жилища – казармените райони, и другите – за тези военни, след 15 г. служба.
За всичко това не бяха нужни пари от бюджета от държавата. Ако строим ние, се строи на военен имот, няма да се дават пари за имота. Второ, като го платят на себестойност военнослужещите, пари се връщат пак в армията. Тази жилищна политика я вкарахме в закона.
Много неща направихме – кухните за пенсионерите, много неща направихме в социалната сфера. Основното беше, че военният е на военна служба и ще се пенсионира като такъв. Дадохме висше образование безплатно, за който иска, безплатни детски градини, спортни центрове. Направихме така, че военният да се чувства спокоен.
А какво смятате за сегашната реформа в армията?
- В момента цялата 10 глава "Социална политика" от Закона за отбраната и въоръжените сили я премахнаха. Направих изчисление, че ако им се дава на военните храна, а не порцион 60 лв., ще излезе по-евтино за военнослужещите. Преди системата беше направена така, че сутрин към 10.30 часа има ядене и след това – на обяд – всичко беше изчислено. Сега нищо не правят, правят някакви псевдореформа.
Какво му трябва на човек – да има работа, да има детска градина за детето, жена му да работи, да му стигат парите и да може да отиде на почивка. Това му трябва и ние това му го осигурихме. По мое време ходеха за 550 лв. за 15 дни, с всичко включено, на Майорка. Агенцията за социалните дейности бе най-перфектната администрация тогава – всичко беше под конец направено. Имаше почивки за всички военнослужещи.
Сега в Закона за бюджета на отбраната Фонд "Заплата" - сега и през 2009 г. е един и същ – т.е., 33% увеличение на заплатата, но защо не го спазват. Подали сме молба до прокуратурата защо се нарушава това и защо военният министър Аню Ангелов взима пари от Фонд "Заплата" за друго – в закона пише, че когато парите от Фонд "Заплата" се плащат за друго – до 3 г. Пусната е до Градска прокуратура.
Да не би идеята е да се премахне армията като такава?
- Философията на военната служба се върна на старото положение, когото законът се правеше от хора, които не разбираха от сигурност. В ГЕРБ няма специалисти по отбрана – там има само милиционери. Отношението към военните е снизходително и не ги интересува. А когато военните си замислят дали да подават рапорти, не са доволни от заплащането и отношението, те са демотивирани и това определено застрашава бойната готовност на държавата.
Да, но хората си казват: "Те военните нищо не правят. Защо да се пенсионират по-рано, защо да взимат по-високи заплати от нас"?
- Това е стил и метод на управление на хората, които никога не са били ръководители и не знаят основните принципи и правила за управление, защото не може да противопоставяш едни социални групи на други социални групи. Не може да кажеш, че няма да даваш пари на студентите, защото са увеличили пенсиите, не можем да противопоставяш офицери срещу войници и войниците на стари и на млади. Това са груби управленски грешки, които по време на война се наказват с кръв. Тука просто не сме в такава обстановка, но като гледам какво става около нас - и ние продължаваме да демотивираме нашата армия, аз мисля, че това е национално предателство.
Ген. Нейко Ненов, който стана началник на Сухопътните войски, обяви, че през 2013 г. ще е готов новият регистър за вакантните длъжности за военнослужещите. Какво смятате за новия регистър и трябва ли да бъде обществен?
- Да, по мое време този регистър беше на сайта на Министерството на отбраната и беше достъпен. Освен това изкарах списъка на имотите, които ще се освобождават, в интернет и всичко го видяха списъка, сега и този списък го няма. В момента не се знае какво се прави в Министерство на отбраната – абсолютна липса на прозрачност. Бил отговарял министър Аню Ангелов лично на всички мейли – какво от това? Това какво помага на военнослужещите?
Според новата реформа, за да се пенсионират военните, трябва да имат стаж 27 години - сержантите и младшите офицери ще се пенсионират на 52 г., старшите и висшите офицери - на 54 г. А как ще се пенсионират редниците, които са вече на срочни договори и не могат да наберат 27 г.?
- В общи линии философията е променена – отново върнаха договорната служба, която не дава сигурност на военнослужещите. За самата държава е вредно да има договорна служба. Затова от партия "Нова алтернатива" подадохме в Комисията за защита от дискриминацията жалба, защото според промените за пенсионирането, редникът не може да се пенсионира в армията.
При положение че военният служи – както е в МО, МВР, НСО, и др. силови структури - те служат 27 г., защото техните осигуровки не са 5%, както на другите, а са 12%., т.е., 7% повече се плащат осигуровки, за да служи 27 г., а не да работи до 52 г., и ако направи 27 г. ще ги внасяме ли тези осигуровки – и ако не – защо?
И най-адекватни бяха жените в армията, които казаха, че искат еднакви условия за всички в сферата на сигурността. Защо само на армията, а на МВР няма да увеличават годините за пенсиониране?
А какво Ви е мнението за жените в армията?
- Нормално е да има жени в армията, но въпреки всичко това е мъжка професия. Има длъжности, които могат да бъдат изпълнявани от жени, но не всички. Ако си спомняте, имаше един юридически въпрос, че жените не могат да бъдат гвардейки. Те наистина не могат да бъдат, но не е обосновано защо не могат да бъдат в наредбата. Защото трябва да стоиш прав 1 час, а жените са направени за други неща, но в самата наредба не е обосновано защо е така. Но макар че какъв е проблемът гвардейка да е жена?
Каква е рецептата за "оздравяване" на армията сега?
- Рецептата е една, както не само в армията, но и във всички области на живота – трябва да управляват Министерството на отбраната хора, които са компетентни в сферата на отбраната и да знаят за какво става въпрос.
А какво стана с военното НДК?
- Когато станах министър, предложих да го продадем. Защо? Първо, на армията това НДК не ни трябваше. Второ, първоначалната му цена беше 100 млн. лв., която сума не само за министерството, но и за държавата е голяма. На заседание на Министерски съвет имаше спор да го дадем ли на Министерството на правосъдието или да го продадем. Аз предложих – ако го продадем, ще получим 100 млн. лв. и ще дадем 50 млн. лв. на Министерството на правосъдието да си купи готов застроен имот. И държавата ще остане с плюс 50 млн. лв. Ако го дадем на Министерството на правосъдието, трябва да дадем още 50 млн. лв., за да се довърши. В него не са проектирани дори стълбища. И тогава ме обвиниха, че съм тръгнал да го продавам предизборно - търгът е на 3 юли, изборите са на 5 юли - те трябва да мислят какво да го правят.
Как се чувствате сега като оневинен "абсолютен престъпник"?
- Аз 3 г. мълчах, защото чаках някой друг, освен мен да каже, че съм невиновен и нямам никакво участие в целия процес, но обществото не знае това. Аз не присъствам в това дело, мен ме няма в това дело – само се говори за мен, но няма никакви доказателства. Даже най-голямото доказателство е как ме арестуват във ВМА болница.
Не смятате ли, че прокуратурата Ви направи услуга, защото в крайна сметка съдът Ви оправда по делата срещу Вас и Ви "изчисти" името за бъдеща политическа кариера?
- Съдът е длъжен да отсъжда това, както е по закон. Той трябва да е независим. Но все пак съдиите имат някаква професионална чест. А когато завършваха пледоариите, и Божидар Джамбазов (зам.-градски прокурор на София, бел. ред.) го питаха какви доказателства има срещу Цонев и той каза: "Косвени", и когато журналистите го попитаха какви са тези косвени доказателства, той отговори: "Свидетелски показания". И като го попитаха: "На кой свидетел", той отговори: "Ами, няма да ви кажа".
Е, то - няма показания, няма свидетел. Даже основният свидетел нищо не каза, той не се е виждал с мен, не се е срещал. Той и аз мога да кажа, че ти си откраднала кола утре. Да не говорим, че по парите има отпечатъци само на свидетеля, а на този, който му дава плика, няма – значи, пликът е сменен. А защо Петьо Еврото предава парите след час и половина, а не ги предава веднага, следователят по делото е там. Защо не ги предава веднага, а час и половина обикаля – ходи по ДАНС и на други места. Всичко е съшито – първо да ме арестуват, пък после ще го нагласят.
А Роман Василев, който ме арестува, (зам.-градски прокурор тогава, бел. ред.) министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов го награди с пистолет след ареста ми и се радвам, че го награди след това, защото можеше да ме застреля по време на ареста. А след това го и повиши.
Създадохте партия "Нова алтернатива" - на какъв електорат разчитате, освен на военнослужещите?
- Ние имаме три основни целеви групи, тъй като изповядваме патриотично либералния модел и разчитаме на хора, които обичат родината си, отечеството си. Разчитаме, освен на тези, които са били свързани с армията, не само които са в момента в армията, разчитаме и още няколко потенциални групи избиратели.
Едната е хората, които са свързани с бизнеса – не самите собственици на бизнеса, а ръководители, мениджъри във фирмите, които получават заплата, които виждат, че малкият и средният бизнес е поставен на колене. Ние знаем по какъв начин да стимулираме предприемачеството, за да се стимулира малкият и средният бизнес, който дава в момента 67% от заетостта на работната ръка. Това трябва да го обясним на хората.
И другата група, освен военните, са тези, които са пострадали от репресивния режим, са ги арестували. Само за 2010 г. 52 хил., които не са криминален контингент, са арестувани за повече от 24 часа и се увеличават, а на полицаите не им увеличават заплатите, а им дават 100 млн. лв. за послушване.
А смятате ли да се коалирате с друга партия на предстоящите избори?
- На този етап – не. Ние смятаме, че сме нова алтернатива управленци – хора, които знаем и могат как да управляваме. И често, когато ме питат с какво се различаваме от другите партии, аз отговарям, че ние, за разлика от другите, не обещаваме. Аз съм показал какво съм направил в армията. Тези неща могат да бъдат направени в целия обществено- политически живот, защото целта на политиката е да бъде в услуга на обществото.