Познатите като маршрутки - допълнителни линии на градския транспорт, ще са гледка по софийските улици и булеварди до лятото, заявява пред БТА зам.-кметът на София Любомир Христов.
Тогава изтичат договорите на сегашните превозвачи, а общината обмисля да обяви съвсем нова схема за този тип превози, както и нови изисквания към колите, които ще извършват този превоз.
Засега са ясни някои от параметрите, на които ще стъпи конкурсната документация - автобусите да са до 20 метра, да са с две врати, пригодени за превоз на хора с увреждания, да имат климатик.
Малките автобуси ще заместят бусовете, които в момента извършват превозът на пътници. Основната роля на новите коли ще е да са довозващ транспорт към метростанциите от първия и втория лъч, както и към основните спирки на градския транспорт.
Засега се предвижда маршрутите да се развият в основните комплекси в столицата - "Младост" и "Люлин", както и другите големи жилищни райони - "Надежда", "Дружба" и "Овча купел".
Идеята ни е за спирки да се използват сега съществуващите такива на градския транспорт, както и такива специално за маршрутните коли - обозначени с маркировка и ясно разпознаваеми от пътниците, поясни Христов.
Плащането за превоз в колите, сновящи основно в кварталите, ще е по-малко отколкото сегашните 1,50 лв. и ще има комбиниран билет за превоз, потвърди и столичният кмет Йорданка Фандъкова.
Освен това, по думите на Христов картата за градски транспорт - тази за цялата градска мрежа - ще стане валиден превозен документ и за допълнителните маршрутни линии.
Сега съществуващото положение включва два вида карти – хартиени и електронни, но общината ще разпростре съществуващата в момента електронна система само в трамваите и тролейбусите, и в автобусния транспорт, като по този начин картите ще станат електронни.
В момента в София всеки ден пътуват 380 микробуса по 38 маршрутни линии. От определените от Столичния общински съвет 49 маршрута се обслужват 38, тъй като по останалите няма пътници.
След пускането на метрото от "Младост" до "Обеля" се редуцира броя на маршрутните коли по част от направленията, а някои се сляха с други.
При сегашните условия Общинският съвет определя пределна цена за превоза на пътници, а всяка една от маршрутните коли в София дължи по 60 лева на месец такса на общината.
При бъдещия вариант общината има намерение да вкара допълнителните линии в системата на градския транспорт.