Децата със специални потребности още срещат различно отношение в училище

Това е изводът от доклад за образователната система в цяла Европа

по статията работи: Деляна Петкова | 10.07.2012 | 14:23

Децата със специални потребности срещат различно отношение в училище. И това положение се запазва независимо от поетите ангажименти за пиробщаващо образование, алармира доклад за образователната система в цяла Европа.

Голяма част от децата са настанени в изолирани институции, а тези, които посещават масовите учебни заведения, често не получават достатъчна подкрепа, се казва в документа.

В ЕС има около 45 млн. граждани в трудоспособна възраст с увреждания. 15 млн. деца имат специални образователни потребности. Според доклада на ЕК в някои случаи те са лишени както от възможността за получаване на образование, така и от тази за трудова заетост.

Данните от доклада показват, че у нас общият брой на учениците, обхванати от образователната система е малко над 693 хил. От тях със специални образователни потребности са 14 хил. деца или общо 2% от всички ученици.

Проучването показва, че около 1,1% от всички ученици (или над 8 хил. деца) се обучават в специализирани отделени образователни системи. По този показател България е в средата за целия ЕС. Далеч напред например е Белгия, къдетонад 5% от децата със специални нужди са в изолирани училища.

Пред нас са още страни като Германия и Великобритания. Най-нисък е процентът в Италия - едва 0,01%.

Тези данни са изнесени неслучайно. Авторите на доклада си задават въпроса и дали специалните образователни системи допълнително не увеличават изолацията на ученици, които вече са социално маргинализирани. Така те по‑скоро намаляват, отколкото да подобряват своите шансове за реализация в живота.

В изследването се прокарва идеята, че е напълно възможно такива деца да бъдат записвани в масовите училища, но при условие че бъде инвестирано повече в развитието на езиковите им умения и че в по-голяма степен бъдат зачитани културните различия.

Анализитите показват още, че децата със специални образователни потребности често напускат училище с почти никаква или изобщо без квалификация, понякога преди да преминат специализирано обучение, което в някои случаи по-скоро може да влоши, отколкото да увеличи шансовете им за намиране на работа.

От друга страна хората с увреждания или със специални образователни потребности вероятността да останат без работа е по‑голяма, а дори и онези, които се справят сравнително успешно на трудовия пазар, често получават по‑ниско възнаграждение от своите колеги без увреждания.

Във всички държави членки, в училищата за деца със специални потребности е най‑многобройно присъствието на бедни деца от ромското етническо малцинство (особено момчета) и на такива в неравностойно социално-икономическо положение.

Ето и още няколко ключови констатации от доклада:

- Докато интегрирането на учащите се със сериозни увреждания в масовата учебна среда може да се окаже нелека задача или е възможно да им бъде осигурено по‑добро обслужване в отделни учебни структури, има все повече доказателства, че голям брой учащи се с увреждания/специални образователни потребности могат да бъдат интегрирани в системата на масовото образование и че качественото приобщаващо образование е добро образование за всички учащи се;

- Макар преминаването към по-приобщаващи образователни системи да е задача от особено важно значение, образованието и непрекъснатото повишаване на професионалната квалификация на учителите невинаги са били организирани в този приобщаващ контекст;

- Освен учителите, жизненоважна роля за това политиката на приобщаване да заработи добре на практика играят преподавателският персонал, подпомагащ учебния процес, и помощният училищен персонал;

- В някои европейски страни учебните програми са стандартизирани и им липсва нужната гъвкавост, което затруднява приобщаването на децата с увреждания. Практиките на повтаряне на учебната година също подкопават принципите на приобщаване;

- При хората с увреждания е по-малка вероятността да напреднат, що се отнася до получаването на висше образование, в сравнение с хората без увреждания;

- Хората с увреждания, които са получили висше образование, все още изпитват затруднения на пазара на труда, но при тях е много по-голяма вероятността да бъдат наети на работа в сравнение с хората с увреждания, притежаващи по-ниска квалификация;

- Не съществуват сравнителни данни в общоевропейски мащаб за броя на студентите с увреждания в системата на висшето образование, нито за уврежданията и успеха на тези от тях, които са във висшето образование;

- Липсват актуализирани и достоверни данни за броя на заетите лица сред хората с увреждания в различните страни от ЕС;

- Обезщетенията за неработоспособност увеличават риска от бедност и социално изключване, но има вероятност те да бъдат намалени поради наблюдаваното в момента свиване на публичните разходи в цяла Европа;

- Клаузите във връзка с "гъвкавата сигурност" са полезни с това, че дават възможност на хората с увреждания да работят на непълно работно време, без да губят изцяло полагащите им се обезщетения;

- Постигнато е значително сближаване в областта на политиката по отношение на хората с увреждания и заетостта в цяла Европа, като в повечето страни е в ход приемането на сходни мерки в подкрепа на трудовата заетост.

При все това програмите в подкрепа на заетостта, както и тези за професионална преквалификация се различават по отношение на реалния им принос за излизането на хората с увреждания на пазара на труда или за запазването на техните работни места, ако те получат трайни увреждания, докато работят.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


18 Raina Knqginq 10.07.2012 | 19:47
Не може, така е. Децата са копие на родителите си.
17 Raina Knqginq 10.07.2012 | 19:46
То на повечето възрастни им е е трудно, какво остава за децата! На тях само трябва да им се даде правилната посока..ама няма кой
16 Raina Knqginq 10.07.2012 | 19:46
Така е, просто трябва да си толерантен и човечен. Не е толкова трудно, особено ако едно малко дете в възпитано така.
15 Raina Knqginq 10.07.2012 | 19:45
Факт. Няма да се научим да бъде толерантно и съвременно общество, има още хляб да ядем
14 Lana Rey 10.07.2012 | 18:28
Така е. Ама е време вече да разширим мирогледа си да бъдем по-човечни и либерални.
13 Lana Rey 10.07.2012 | 18:26
Според мен няма правила! Човек се държи нормално, за мен тези деца не трябва да се излорат и да трепериш около тях! Дръж се като приятел
12 Lana Rey 10.07.2012 | 18:26
Трудно, но е все пак елемнтарни съвети, като "бъди добър с другите" мисля, че ще свършат работа!
11 Lana Rey 10.07.2012 | 18:25
Така е, обществото ни е такова. Достатъчно тесногърди сме, че да не можем все още да приемам различните хора в нашето общество!
10 Georgi Hristov 10.07.2012 | 16:02
Този въпрос е много деликатен. Много зависи от състоянието на детето! Понякога е доста трудно да обясниш на малки деца, защо едно дете може да прави каквото си поиска в час, а за останалите важат някакви други правила.
9 Александър Никифоров 10.07.2012 | 15:34
Авторите на доклада си задават въпроса и дали специалните образователни системи допълнително не увеличават изолацията на ученици, които вече са социално маргинализирани. Така те по‑скоро намаляват, отколкото да подобряват своите шансове за реализация в живота - ще се сетите вие
8 Анита Кралева 10.07.2012 | 15:18
Честно казано, в класа ми никога не е имало дете със специални потребности. Вероятно това е причината да не знам как е правилно да се държа с тях. Притеснява ме фактът, че мога да ги обидя по някакъв начин.
7 траян тодоров 10.07.2012 | 15:08
защото сме прости и закостенели и недобре възпитани - не можеш да гледаш как баща ти по потник псува майка ти и пие бира вечер пред поредния мач и псува правителството и да имаш някакъв добър пример на подражание
6 Виктор Петров 10.07.2012 | 14:58
не е от последните 20 години това отношение към тях, преди 89 дори е било още по-страшно, когато се е раждало болно дете са карали майката още от родилния дом да го оставя в дома за деца лишени от родителска грижа... а въпросът у нас не е до манталитет, а до воля за реформи
5 Явор Михайлов 10.07.2012 | 14:36
Навсякъде е едно и също. Някои неща са по-лоши тук, но не всички. Хората по принцип не обичат различните, дори когато става въпрос за болест. Не виждаш ли какво става по света.
4 Petar Georgiev 10.07.2012 | 14:33
Трудно се променя манталитета и начина на мислене към тези деца,още повече като се сетим,че до преди 20 години режима ги криеше в разни забутани домове,сякаш не съществуват,а една цивилизована страна се познава точно по отношението към хората с увреждания.
3 Rosi Marinova 10.07.2012 | 14:29
Отдавна е време да се направо тази реформа!Има доста деца,които имат проблем,който само се задълбочава в училище,вместо да се установи и да се лекува
2 Даная Михайлова 10.07.2012 | 14:26
Аз си мислех , че само тук децата със специални нужди срещат трудности , но явно не е така
1 Елемаг Електриков 10.07.2012 | 14:26
за съжаление е така, децата са жестоки и им е трудно да разберат, че някой е по-различен от тях, обикновено различните биват тормозени

ТВ програма

Кино

  • Сега Госпожа Чудо игрален филм...
  • 09:30 Празнично богослужение за Рождество...
  • 11:30 Средо зиме по Коледа коледни обичаи...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:20 Малка нощна приказка детски тв филм
  • 12:55 Коледно послание и благословия...
  • 13:30 Топ 10 - български танцов фолклор...
  • 15:30 Коледен годежен пръстен игрален...
  • Сега "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 ПРЕМИЕРА: "Коледа по съседски" -...
  • 14:30 ПРЕМИЕРА: "Коледа в Нотинг Хил" -...
  • 16:30 "Последна ваканция" - комедия,...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 НА ЖИВО: "Българската Коледа" -...
  • Сега "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "Момчето, което можеше да бъде...
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Веселин Маринов - "Коледен...
  • 14:30 "Два малки свята" (премиера) - с...
  • 16:10 "Феята на зъбките 2" - с уч. на...
  • 18:00 "Скрита самоличност" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.