Европейската комисия стартира съдебни процедури срещу няколко страни-членки за нарушения на правилата на ЕС по инициативата "Отворено небе" и двустранните договори на страните с Русия.
От Комисията са обезпокоени, че двустранните споразумения между членове на ЕС и Русия могат да нарушат средата на свободна конкуренция и да осигурят основа за незаконно таксуване при преминаване на Транссибирския въздушен коридор.
Традиционно рамката за договарянето на въздушен транспорт се случва с двустранни споразумения между страните. Но след създаването на ЕС и по-точно след приемането на общата европейска инициатива "Отворено небе" през 2002 година ситуацията за държавите-членки се усложни.
Сега всяко двустранно споразумение между страна - член на ЕС и Русия за използването на Транссибирския въздушен коридор трябва да включва клауза за участието на ЕС. В момента всяка страна, която използва въздушното пространство над Сибир заплаща такса на Русия.
iNews припомня, че през 2006 година е постигнато споразумение да се премахнат таксите за преминаване на Транссибирския коридор, но Русия така и не го въвежда в действие.
Заради таксуването при преминаване над сибирската територия, европейските превозвачи са принудени да сключват споразумения със своя конкурент "Аэрофлот". Само за 2008 година европейските самолетни компании са платили около 420 милиона долара такси, голяма част от тях директно на руския национален въздушен превозвач.
Липсата на единна за целия ЕС система за таксуване при употреба на Транссибирския въздушен коридор създава редица недоразумения. Например, след като австрийските авиолинии Austrian Airlines бяха купени от Lufthansa германската авиокомпания се сблъска съ проблеми от страна на Русия.
Според руските власти Austrian Airlines е загубила правото си да преминава над територията на страната, след като вече не е австрийска, а германска собственост.