Европейската комисия (ЕК) откри днес процедури за нарушение срещу България и Чехия във връзка с техните двустранни споразумения за въздухоплавателни услуги с Русия. Брюксел е изпратил искания за информация под формата на официални уведомителни писма.
Опасенията на Комисията са, че е възможно споразуменията да възпрепятстват еднаквото третиране на европейските авиокомпании и да затруднят конкуренцията между тях. Както и да дадат основание за въвеждането на такси за прелитане над Сибир, които биха били незаконни съгласно антитръстовите правила на ЕС.
През последните месеци подобни официални уведомителни писмаполучиха още 23 държави-членки. Фактът, че авиокомпании от Европейския съюз трябва да плащат при прелитане над Сибир на път за дестинации в Азия може не само да оскъпи полетите, но и да доведе до нелоялна конкуренция между авиокомпаниите от ЕС и тези извън него.
Позицията на Европейската комисия е, че споразуменията за въздушен транспорт трябва да гарантират равнопоставеност между всички авиокомпании от ЕС и спазване на антитръстовите правила. В противен случай може да се окаже, че някои авиокомпании от ЕС са поставени в по-неизгодна позиция от своите преки конкуренти или че са принудени да плащат неоснователни допълнителни такси, в резултат на което цените на самолетните билети за потребителите биха се повишили.
Процедурата за нарушение разглежда два основни въпроса:
Свобода на установяване
Двустранните споразумения за въздухоплавателни услуги между отделна държава-членка и трета държава трябва да включват така наречената "клауза за назначаване на ЕС", според която разпоредбите се прилагат еднакво за всички авиокомпании от ЕС, а не само за тези от въпросната държава-членка.
Тя е съществена част от създадения в началото на 90-те години единен европейски пазар на въздушни превози и гарантира, че за авиокомпаниите важат еднакви правила навсякъде в ЕС. Изискването за "клауза за назначаване на ЕС" бе потвърдено от решението "Открито небе" на Съда от 2002 г.
Съдът постанови, че разпоредби, съгласно които само граждани на дадена държава-членка могат да се ползват от предимствата на споразумения за въздухоплавателни услуги, представляват нарушение на правилата на ЕС относно свободата на установяване (понастоящем формулирани в член 49 от Договора за функционирането на ЕС).
Повечето споразумения с трети държави вече са приведени в съответствие с решението на Съда. Русия е една от малкото държави в света, която не приема да третира по еднакъв начин всички превозвачи от ЕС и не е съгласна условията в двустранните споразумения да включват "клауза за назначаване на ЕС" и да важат за всички. Това поражда сериозни практически проблеми, като застрашава например правата за превоз на авиокомпании, закупени от превозвач от друга държава-членка на ЕС.
Такси за прелитане над Сибир
Определени авиокомпании от ЕС са задължени да плащат такси за прелитане над Сибир по маршрутите си към редица дестинации в Азия.
Само през 2008 г. въпросните европейски превозвачи са заплатили такси в размер на около 420 милиона щатски долара, като по-голямата част от тази сума е платена директно на руската авиокомпания "Аерофлот". Комисията изразява опасение, че това е в нарушение на антитръстовото законодателство на ЕС, съгласно което авиокомпаниите не трябва да бъдат принуждавани да сключват търговски споразумения с преките си конкуренти.
Тя също така е разтревожена от факта, че това положение противоречи на международното право (Чикагската конвенция). Двустранните споразумения налагат и различни условия на авиокомпаниите от ЕС в зависимост от държавата на установяване, което допълнително нарушава конкуренцията. В резултат на това може да се наложи пътниците да плащат по-високи цени за самолетни билети, отколкото в момента.
Какви ще бъдат следващите стъпки на Брюксел?
Държавите-членки разполагат с два месеца, за да отговорят на официалните уведомителни писма. Ако отговорите им бъдат сметнати за незадоволителни, Комисията ще изпрати мотивирано становище с искане те да променят своите двустранни споразумения за въздухоплавателни услуги с Русия.
През октомври 2010 г. бяха изпратени официални уведомителни писма до Австрия, Германия, Финландия и Франция, през януари 2011 г. — до Белгия, Дания, Италия, Люксембург, Холандия, Великобритания и Швеция, през февруари 2011 г. — до Ирландия, Испания, Кипър, Полша, Португалия и Словакия, а през март 2011 г. — до Гърция, Естония, Литва, Малта, Словения и Унгария.
В момента Комисията извършва проверка, която ще установи дали двустранните споразумения за въздухоплавателни услуги между останалите две държави-членки и Русия са съобразени с правото на ЕС.