Според предвижданите новости в проектозакона за предучилищното и училищното образованието всеки един преподавател ще има собствено портфолио, в което ще се отразяват оценките за работата им, специализациите и допълнителните квалификации.
В тази част ще се събират всички формални данни за постиженията им - дипломи, сертификати за участие в обучения, грамоти. Ако имат участия в наши и чужди педагогически проекти или дори в телевизионни предавания, това ще е бонус за тях. Допълнителни точки ще носи на преподавателите и участието им в различни обучения, пише в-к "Стандарт".
И в момента в образователната практика съществува "портфолио", само че е известно като "лично досие". В него се събира цялата документация по трудовоправното отношение на преподавателите, дипломите, сертификатите и документите за квалификации. Също така и оценката от направените посещения на инспекторите от Инспекторатите по образование. Новото в проектозакона е всъщност оценяването от страна на учениците и родителите, както и самопредставянето на преподавателите.
Предвижда се обаче учителят лично да попълва тази част от портфолиото си, както и да отговаря на редица въпроси, свързани с мотивацията, целите и самочувствието си на преподавател, който работи с подрастващи. Това включва и учителите да си поставят оценка на собствената работа.
Любопитна е рубриката, в която учителят трябва да посочи философията на преподаването, на която е заложил. Експерти препоръчват той да отговори на въпроси от типа "Какво мислите за учителската си кариера? Възприемате ли я като мисия или призвание?"
Инспектори, директори, родители и ученици също ще оценяват работата на преподавателите. Учениците ще попълват анонимни анкети, с които ще дават оценка на своите преподаватели. Съответно те ще бъдат отразени във втората част от портфолиото.
Предвижда се също така преподавателите да правят пред класа публичен анализ на това какви са оценките им и качеството на преподаването. Децата трябва да отговорят на въпроси от типа смятат ли, че ще използват някога в живота това, което са учили днес.
Има и въпрос дали ако са знаели по-рано това, което преподавателят днес им е разказал, това е щяло да им помогне да решат личностните си или познавателни проблеми. Те трябва да оценят също дали учителят преподава достъпно.
В общата оценка на преподавателите се предвижда да влизат и критерии като иновативни методи и за това как се интегрират новите технологии в преподаването. За тази цел ще може в портфолиото да се приложат текстове и разработки на уроци, за да се илюстрират методите на работа.
В проектозакона не е записано като задължение воденето на портфолио, но е препоръчително, тъй като очакванията са, че по този начин преподавателите ще могат да си търсят работа в друго училище. Портфолиото ще трябва да ги презентира пред новите им работодатели.
Препоръчително също е всяко училище да качи на сайта си портфолиата на своите преподаватели, за да бъдат те достъпни за родителите, когато се прави избор на училище.
Според проектозакона обаче не става ясно дали оценката от портфолиото ще бъде обвързана със заплащането на преподавателите и по какъв начин ще се определя скалата.